Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Religionsvitenskap, religionshistorie
Emner
Kjønn Religionsdialog Kristendom Fortelling Pluralitet Sikhisme Identitet Afrikansk religion Flerkulturalitet
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2024). I begynnelsen var fortellingen 3. utgave. ISBN: 978-82-15-05566-4. 600 s. Universitetsforlaget.
Breidlid, Halldis (2020). Sikher. ISBN: 9788215030111. 294 s. Universitetsforlaget.
Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2016). Fortelling i religions- og livssynsundervisning. En kommentar til Fridunn Tørå Karsruds artikkel om fortelling i Religion og Livssyn 2016/2. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. Vol. 3.
Breidlid, Halldis (2014). Tekstkompetanse og metabevissthet i RLE: Funn fra en kvalitativ studie i to flerkulturelle 10. klasser. Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Red.). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. s. 106-148. Novus Forlag.
Breidlid, Halldis ; Breidlid, Anders (2013). Women in South Sudan: Education, Empowerment and Identity Construction. Holmarsdottir, Halla; Nomlomo, Vuyokazi; Farag, Alawia I; Desai, Zubeida (Red.). Gendered voices: reflections on gender and education in South Africa and Sudan. s. 99-115. Brill | Sense.
Breidlid, Halldis
(2012).
Et ekskluderende "vi"? Verdier, kulturer og kulturarv i læreplanens generelle del og i formålsparagrafen: nasjonalt fellesskap, multikulturalitet og kulturell kompleksitet.
18 s.
Acta Didactica Norge.
Vol. 6.
https://doi.org/10.5617/adno.1084
Breidlid, Halldis (2011). Fortelling i sikhistisk tradsjon. Breidlid, Halldis; Nicolaisen, Tove (Red.). I begynnelsen var fortellingen. s. 281-323. Universitetsforlaget.
Breidlid, Halldis (2009). Fortellingen i tilpasset opplæring. Stålsett, Unn; Storhaug, Marit; Sandal, Ruth (Red.). Veiledning i tilpasset opplæring. Arbeidsmåter - fra oppskrift til refleksjon. s. 125-143. Fagbokforlaget.
Breidlid, Halldis (2005). Sikhismen i norsk kontekst - mellom synlighet og usynliggjøring: identitetsforvaltning og identitetsforhandlinger blant sikhbarn i Osloskolen. Germeten, Sidsel (Red.). Kvalitative metoder.10 essays om forskningsmetoder til bruk i klasserom og barnehager. OsloMet - storbyuniversitetet.
Nicolaisen, Tove ; Breidlid, Halldis (2004). Multi-faith Religious Education in a Religiously-mixed Context: Some Norwegian Perspectives. Gustavsson, Caroline; Larsson, Rune (Red.). Towards a European Perspective on Religious Education. s. 69-79. Artos & Norma Bokförlag.