Kort om
Ingrid Rodrick Beiler er førsteamanuensis med undervisning innenfor engelsk språk, engelskdidaktikk og flerspråklighet. Hun har doktorgrad fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo om flerspråklige elevers skrivepraksiser og en transspråklig tilnærming til engelskfaget. Hun forsker på betydningen av flerspråklighet for literacy og språklæring i grunnskolen, videregående skole og voksenopplæring. Hun er medlem av forskningsgruppene Kulturelt mangfold og flerspråklighet i et globalt perspektiv (OsloMet) og Kritiske perspektiver på lærerutdanning (og utdanning) - CritTEd (HiØ).
Fagområder
Emner
Engelsk didaktikk Flerspråklighet Engelsk språkvitenskap Engelsk fagdidaktikk ELF Engelsk som lingua franca
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Beiler, Ingrid Rodrick
; Dewilde, Joke
(2024).
"When we use that kind of language⋯ someone is going to jail": relationality and aesthetic interpretation in initial research encounters.
Applied Linguistics Review.
https://doi.org/10.1515/applirev-2024-0085
Beiler, Ingrid Rodrick
; Dewilde, Joke
(2023).
Pedagogical translanguaging in adult education.
LESLLA Symposium Proceedings (LESLLASP).
Vol. 17.
https://doi.org/10.5281/zenodo.8075594
Beiler, Ingrid Rodrick ; Dewilde, Joke (2023). Pedagogisk transspråking i voksenopplæring. Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes (Red.). Norsk som andrespråk - voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. s. 169-185. Cappelen Damm Akademisk.
Beiler, Ingrid M. Rodrick
(2022).
Anglonormativity in Norwegian language education policy and in the educational trajectories of immigrant adolescents.
Language Policy.
https://doi.org/10.1007/s10993-022-09632-5
Beiler, Ingrid M. Rodrick
; De Korne, Haley; Dewilde, Joke
(2021).
Etnografiske tilnærminger til andrespråksforskning.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vol. 37.
http://hdl.handle.net/10852/90283
Beiler, Ingrid Rodrick
; Brevik, Lisbeth M.; Christiansen, Torgeir
(2021).
Skjermopptak som forskningsmetode i og utenfor klasserommet.
Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.).
Metoder i klasseromsforskning
Forskningsdesign, datainnsamling og analyse.
Universitetsforlaget.
http://hdl.handle.net/10852/90693
Beiler, Ingrid Miriam Rodrick
; Dewilde, Joke Ingrid
(2020).
Translation as Translingual Writing Practice in English as an Additional Language.
The Modern Language Journal.
Vol. 104.
https://doi.org/10.1111/modl.12660
Beiler, Ingrid Rodrick
(2020).
Marked and Unmarked Translanguaging in Accelerated, Mainstream, and Sheltered English Classrooms.
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation.
https://doi.org/10.1515/multi-2020-0022
Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth;
Beiler, Ingrid Rodrick
(2020).
Language use in English lessons: Monolingual, bilingual and multilingual approaches.
Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.).
Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. s. 92-116.
Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/teaching-engli
Rindal, Ulrikke Elisabeth; Beiler, Ingrid Rodrick ; Grædler Listuen, Sigrid (2020). Intercultural competence and cultural identities. Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.). Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. s. 217-236. Universitetsforlaget.