Kort om
UTDANNING
2017 PhD Oslo Metropolitan University, Library and Information Science
2014 MA Malmö University, International Migration and Ethnic Relations (IMER)
2010 MA University of Arizona, Information Resources and Library Science (MLIS)
2005 BA University of Iceland, Library and Information Science, minor in Spanish
FORSKNINGSINTERESSE
Min forskning undersøker hvordan biblioteker og kulturinstitusjoner fremmer sosial inkludering, medborgerengasjement og demokratisk deltakelse. Gjennom empiriske studier og teoretiske innsikter undersøker jeg deres rolle i å fremme interkulturell dialog, støtte integrering og bidra til den offentlige sfæren, samtidig som jeg vurderer de profesjonelle ferdighetene og rolleimplikasjonene for bibliotekarer. Mitt overordnede mål er å få innsikt i hvordan bibliotektjenester basert på brukerdeltakelse kan møte samfunnsutfordringer og legge til rette for demokratiske prosesser. I tillegg har jeg som mål å gi innsikt som optimaliserer bibliotekpraksis og -politikk for å forbedre tjenestelevering til diverse samfunn, fremme samfunnsbygging og styrke demokrati.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Baltic UKH urban knowledge hubs – Transformative societal spaces for hybrid libraries in the Baltic sea region
Målet med prosjektet er å gi offentlige myndigheter og andre verktøy og metoder for deltakende utforming av tilgjengelige og attraktive informasjonsmøteplasser og tjenester.
-
Navigating the digital landscape: Universities Partnering for change (NIAGARA)
Prosjektet skal forbedre og utvikle bibliotekets tjenester, øke digital kompetanse og utvikle infrastrukturen i bibliotek i Zambia og Tanzania.
-
Offentlige biblioteker for immigranter og flyktninger (PubLIB)
Prosjektet består av en internasjonal forskningsgruppe dedikert til å studere hvordan offentlige biblioteker møter behovene til nylig ankomne flyktninger og innvandrere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Johnston, Jamie ; Green, Miriam-Marie; Reuter, Katja; Piščikova, Viktorija; Derksen, Benjamin; Eigenbrodt, Olaf; Aue, Stefan; Babra, Andra Marta; Babris, Matijs; Dalsgaard Krag, Susanne; Hansen, Lars; Zeuner, Martin Hauge; Müller-Laackman, Jonas; Johnsen, Solveig (2024). Engaging Users in Creating the Next Library Space: Innovative and Experimental Design. o-bib.
Igarashi, Tomoya;
Johnston, Jamie
; Koizumi, Masanori
(2024).
Community Members’ Perspective on Public Libraries as Places to Overcome Social Divisions: A Case Study in Oslo.
Bertino, Elisa; Gao, Wen; Steffen, Bernhard; Yung, Moti (Red.).
Lecture Notes in Computer Science. s. 322-337.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-57860-1_22
Khosrowjerdi, Mahmood
;
Johnston, Jamie
; Rydbeck, Kerstin;
Vårheim, Andreas
; Huvila, Isto; Tóth, Máté; Pálsdóttir, Ágústa; Mierzecka, Anna
(2024).
Professional identity of public librarians, archivists, and museum professionals in five European countries.
Journal of Documentation.
https://doi.org/10.1108/JD-03-2024-0060
Johnston, Jamie
; Mierzecka, Anna; Tóth, Máté; Paul, Magdalena; Kisilowska-Szurmińska, Małgorzata;
Khosrowjerdi, Mahmood
;
Vårheim, Andreas
; Rydbeck, Kerstin; Jochumsen, Henrik; Hvenegaard Rasmussen, Casper; Pálsdóttir, Ágústa; Olson, Anna; Skare, Roswitha; Mathiasson, Mia
(2024).
Public libraries’ role in supporting Ukrainian refugees: A focus on Hungary and Poland.
Journal of Librarianship and Information Science.
https://doi.org/10.1177/09610006241259490
Toth, Mate; Rasmussen, Casper Hvenegaard;
Vårheim, Andreas
;
Johnston, Jamie
;
Khosrowjerdi, Mahmood
(2024).
Librarians, archivists, and museum professionals’ role perceptions and cross sectoral collaboration – Signs of convergence?.
Journal of Librarianship and Information Science.
https://doi.org/10.1177/09610006241245101
Igarashi, Tomoya; Koizumi, Masanori;
Johnston, Jamie
(2023).
Public Library Programming and Events for Overcoming Social Divisions.
Libri.
https://doi.org/10.1515/libri-2023-0014
Johnston, Jamie
; Huvila, Isto; Jochumsen, Henrik;
Khosrowjerdi, Mahmood
; Mierzecka, Anna; Pálsdóttir, Ágústa
(2023).
LAM professionals' roles and attitudes to user participation in Norway and Sweden.
Library & Information Science Research.
Vol. 45.
https://doi.org/10.1016/j.lisr.2023.101249
Tveit, Åse Kristine
;
Johnston, Jamie
(2023).
Talking about picturebooks in libraries’ language cafes.
Journal of Librarianship and Information Science.
https://doi.org/10.1177/09610006231173681
Huvila, Isto;
Johnston, Jamie
; Roued-Cunliffe, Henriette
(2022).
LAMs and the participatory turn.
Hvenegaard Rasmussen, Casper; Rydbeck, Kerstin; Larsen, Håkon (Red.).
Libraries, Archives, and Museums in Transition: Changes,
Challenges, and Convergence in a Scandinavian Perspective.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003188834
Johnston, Jamie
; Jochumsen, Henrik; Edquist, Samuel
(2022).
LAMs and community: Deepening connections.
Hvenegaard Rasmussen, Casper; Rydbeck, Kerstin; Larsen, Håkon (Red.).
Libraries, Archives, and Museums in Transition: Changes,
Challenges, and Convergence in a Scandinavian Perspective.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003188834