Fagområder
Emner
Barn Utviklingspsykologi Ungdom Kulturpsykologi Kjønn og kvinneperspektiver Interseksjonalitet Sosial deltakelse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Growing Up and Looking Forward (GULF) - “Young people with bodily impairments in transitions”
Hensikten med prosjektet er å frembringe ny kunnskap om hva som kan være hensiktsmessige samarbeidsformer mellom ungdom med fysisk funksjonsnedsettelse, deres familier og tjenesteutøvere i helse- og velferdstjenester i overgangen til voksenlivet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Braathen, Kaja;
Gulbrandsen, Liv Mette
(2023).
Students’ meaning-making processes in an IPE programme with students from education-, health-, and social care programmes. A qualitative study.
11 s.
Frontiers in Education.
Vol. 8.
https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1249946
Garnier, Pascale;
Greve, Anne
;
Ulvik, Oddbjørg Skjær
; Chantseva, Victoria; Rayna, Sylvie; Fallang, Bjørg;
Gulbrandsen, Liv Mette
;
Øien, Ingvil
(2020).
Body practices: negotiations of ‘risk’ in Norwegian and French preschools.
International Journal of Early Years Education.
https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848530
Greve, Anne
; Garnier, Pascale;
Ulvik, Oddbjørg Skjær
;
Øien, Ingvil
; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg;
Gulbrandsen, Liv Mette
; Rayna, Sylvie
(2019).
Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens.
European Early Childhood Education Research Journal.
Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1634236
Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Veier "framover": Forhandlinger og meningsskaping blant jenter og gutter i en skolesammenheng. Jansen, Anne; Andenæs, Agnes (Red.). Hverdagsliv, barndom og oppvekst. Teoretiske posisjoner og metodiske grep. s. 57-78. Universitetsforlaget.
Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Barn og barndom i velferdsstaten. Analysestrategier i forskning og profesjonell praksis. Aamodt, Hilde Anette; Dahl, Espen; Gubrium, Erika; Haldar, Marit; Hermansen, Åsmund (Red.). Sosialt arbeid og sosialpolitikk i samhandling. s. 161-182. Fagbokforlaget.
Fallang, Bjørg;
Øien, Ingvil
; Østensjø, Sigrid;
Gulbrandsen, Liv Mette
(2017).
Micro-processes in social and learning activities at school generate exclusions for children with disabilities.
Scandinavian Journal of Disability Research.
Vol. 19.
https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1276472
Aadnanes, Margrete
;
Gulbrandsen, Liv Mette
(2017).
Young people and young adults’ experiences with child abuse and maltreatment: Meaning making, conceptualizations, and dealing with violence.
Qualitative Social Work.
Vol. 17.
https://doi.org/10.1177/1473325016683245
Ulvik, Oddbjørg Skjær
;
Gulbrandsen, Liv Mette
(2015).
Exploring children's everyday life: An examination of professional practices.
Nordic Psychology.
Vol. 67.
https://doi.org/10.1080/19012276.2015.1062257
Gulbrandsen, Liv Mette ; Fallang, Bjørg; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2014). Barns deltakelse og profesjonell praksis: fra oppskrifter til utforskende spørsmål?. Gulbrandsen, Liv Mette (Red.). Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis - en utforskende tilnærming. s. 203-211. Universitetsforlaget.
Gulbrandsen, Liv Mette ; Seim, Sissel ; Østensjø, Sigrid (2014). Teoretiske perspektiver og begreper. Gulbrandsen, Liv Mette (Red.). Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis - en utforskende tilnærming. s. 37-55. Universitetsforlaget.