Kort om
Mette Løvgren er forsker i Seksjon for ungdomsforskning. Hun har doktorgrad i profesjonsstudier fra Senter for Profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus og mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Hun arbeider for tiden med Ungdata junior og Children's Worlds, som er spørreskjema-undersøkelser rettet til barn. Hun jobber også med temaer som vold og overgrep i NOVAs forskningsprogram om vold i nære relasjoner. Løvgren er medlem av redaksjonen i Norsk sosiologisk tidsskrift.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Barnevern Kjønn og arbeid Vold i nære relasjoner Ungdata junior
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Nasjonal trygghetsundersøkelse
Prosjektet skal gi kunnskap om uro og utsatthet for lovbrudd i Norge.
-
Nasjonal trygghetsundersøkelse 2020
Prosjektet skal gi kunnskap om uro og utsatthet for lovbrudd i Norge.
-
Seksualitet og seksuell risiko blant ungdom i en digital tidsalder (DIGISEX)
Prosjektet skal belyse hvordan digitale medier har skapt både nye muligheter og nye former for risiko for ungdom knyttet til seksualitet.
-
Tilhørighet blant minoritets- og majoritetsbarn i lavinntektsfamilier (BELONG)
Prosjektet skal studere 12-åringers tilhørighet til blant annet mennesker, steder og ting for å få kunnskap om hvorfor noen faller utenfor samfunnet i voksen alder.
-
Ungdata
Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser blant elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Data samles i en nasjonal database som er utgangspunkt for mange forskningsprosjekter om ungdom i Norge.
-
Ungdata junior
Ungdata junior er en spørreskjemaundersøkelse til elever på 5.–7. trinn. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge de mest sentrale områdene i barns liv.
-
Voldsprogrammet – Forskningsprogram om vold i nære relasjoner
Forskningsprogrammet handler om å forstå vold i nære relasjoner som fenomen og konsekvensene volden har for de som blir utsatt. Det handler også om tiltakene samfunnet setter i verk for å hjelpe utsatte og for å bekjempe vold.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Løvgren, Mette
;
Jacobsen, Sigurd Eid
(2023).
Motivation, development and use of Ungdata Junior: An annual general survey among children in Norway.
Scandinavian Journal of Public Health.
https://doi.org/10.1177/14034948221150038
Løvgren, Mette
; Orupabo, Julia
(2022).
Gender Essentialism at Work? The Case of Norwegian Childcare Workers.
Social Politics: International Studies in Gender, State and Society.
https://doi.org/10.1093/sp/jxac040
Stefansen, Kari
;
Løvgren, Mette
;
Frøyland, Lars Roar
(2019).
Making the case for ‘good enough’ rape-prevalence estimates Insights from a school-based survey experiment among Norwegian youths.
Heinskou, Marie Bruvik; Stefansen, Kari; Skilbrei, May-Len (Red.).
Rape in the Nordic Countries: Continuity and Change.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780429467608
Storø, Jan
;
Backe-Hansen, Elisabeth
;
Løvgren, Mette
(2017).
Hva muliggjør godt institusjonsarbeid?.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
Vol. 94.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2017-03-04
Løvgren, Mette
;
Stefansen, Kari
;
Smette, Ingrid
; Mossige, Svein
(2017).
Barn og unges utsatthet for fysisk vold fra foreldre. Endringer i mild og grov vold fra 2007 til 2015.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
Vol. 94.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2017-02-04
Løvgren, Mette
(2017).
Taking the initiative: determinants of parental self-referral to the Norwegian Child Welfare Services<sup>*</sup>.
10 s.
Nordic Social Work Research.
Vol. 7.
https://doi.org/10.1080/2156857X.2017.1309677
Løvgren, Mette
(2016).
Emotional exhaustion in day-care workers.
European Early Childhood Education Research Journal.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2015.1120525
Løvgren, Mette
;
Gulbrandsen, Lars
(2012).
How early and how long?.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/nbf.318
Løvgren, Mette (2012). I barnehagen er alle like? Om arbeidsdeling blant ansatte i norske barnehager. Aamotsbakken, Bente (Red.). Ledelse og profesjonsutøvelse i barnehage og skole. s. 37-49. Universitetsforlaget.