Kort om
Silje Skeie er doktorgradsstipendiat i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, og forsker på inkludering av flyktninger i nasjonale utdanningssystemer.
Skeie er cand.mag fra NTNU og cand.polit i pedagogikk fra Universitetet i Oslo, og har etterutdanning i lese- og skriveopplæring for utviklingskontekster fra University of Massachusetts. Skeie har mangeårig erfaring med internasjonal utdanning innen nødhjelp og bistand, og er spesialisert innen utdanning i krisesituasjoner, og utdanning for flyktninger og fordrevne. Hennes forskningsinteresser er utdanning i krise- og konfliktsituasjoner, utdanning for flyktninger, inkluderende utdanning, likestilling i utdanning, og komparativ og internasjonal utdanning.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Skeie, Silje Sjøvaag (2024). Den internasjonale utdanningsdagen. Bolstad, Erik (Red.). Store norske leksikon (snl.no 2024). Store norske leksikon.
Skeie, Silje Sjøvaag (2021). Covid-19 og utdanning: fra krise til katastrofe?. Utdanningsnytt.no.
Skeie, Silje Sjøvaag (2018). Første skoledag er ingen selvfølge. Dagbladet.
Skeie, Silje Sjøvaag (2016). Privatskoler rammer de sårbare. Aftenposten.