- 10.00-11.00: Prøveforelesning.
- 12.15-15.00: Disputas.
Du kan følge prøveforelesningen og disputasen digitalt (oslomet.zoom.us).
Webinar ID: 633 8235 8614
Passord: 190924
Tittel på prøveforelesning: "Challenges and possibilities in implementing Scandinavian models for countering and preventing violent extremism, such as the Aarhus model, or pedagogy focused on critical thinking in a Kenyan school setting."
Tittelen på avhandlingen er “Preventing radicalisation and violent extremism in Kenya: A critical study of the strategies employed by the Kenyan government and Kenyan teachers".
Vurderingskomiteen består av
- første opponent, professor Sissel Jore, Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging, Universitetet i Stavanger
- andre opponent, studierektor Jennie Sivenbring, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Gøteborgs universitet
- leder av komiteen, professor Jan Sverre Knudsen, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet
Disputasleder er Finn Aarsæther, prodekan for utdanning, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet – storbyuniversitetet.
Hovedveileder er professor Anne Birgitta Nilsen, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet. Biveileder er professor Stig Jarle Hansen, Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
Sammendrag av avhandlingen
Radikalisering, voldelig ekstremisme og terrorisme har blitt sikkerhetsproblemer i Kenya, og spesielt terrorgruppen Al-Shabaab har fått mye nasjonal oppmerksomhet. I denne avhandlingen presenterer Torhild Breidlid en kritisk studie av strategiene brukt av den kenyanske regjeringen og av kenyanske lærere for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme i Kenya.