Områdets forskning er forankret i innholdet i barnehage, skole og yrkesliv og de aktuelle virksomhetenes rammer. Forskningen omhandler aspekter ved politisk styring, rammefaktorer, vurdering, læreres praksis, voksne i arbeidslivet, og barn og unges samspill med samfunnet rundt.
Den adresserer aktiviteter og samarbeid innenfor og på tvers av læringsarenaene barnehage, skole, opplæringsbedrift og arbeidsliv – og det digitale rom. Digitalisering berører i dag alle samfunnsområder og skaper muligheter i utdanning, forskning og profesjonell praksis. Utvikling og forskning innen digitale rom og læringsarenaer søker økt forståelse for hvordan digitaliseringen påvirker mennesker både i og utenfor læringsinstitusjonene.
Viktige forskningstemaer for området er:
- internasjonale, historiske og sosiale perspektiver på barnehage, skole og fag- og yrkesopplæring
- læreplaner og andre styringsdokumenter
- undervisningskvalitet, student- og elevaktive læringsformer, veiledning og vurdering
- fagdidaktisk og yrkesdidaktisk forskning innen sentrale kunnskapsområder i barnehage, skole og yrkesopplæring
- analyse og utvikling av læringsressurser og faglitteratur
- mangfold, kjønn og likestilling, inklusive tilpasset opplæring og inkluderende praksiser
- tverrfaglige temaer som dybdelæring, kreativitet, kritisk tenkning, grunnleggende ferdigheter, digital kompetanse
- mangfoldskolen og tilpasset opplæring
- profesjonsfaglig digital kompetanse for yrkesutøvelse
- digitaliseringens bidrag til motiverende, innovative og integrerte læringsprosesser, samt systemer for å evaluere kvalitetsfaktorer i utdanning
- digitale læringsarenaer, blended learning og Collaborative Online International Learning (COIL)
- vurdering og dens innvirkning på læring, undervisning, skolepolitikk og dannelse
Tematiske forskningsområder ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Pedagogikk, didaktikk og digitale læringsarenaer er et av de tematiske forskningsområdene ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.