Sentralt i temaområdet er kunnskapsutvikling om disse fenomenene, om lekens egenverdi, dens betydning for barns utvikling og danning samt læring som del av et større danningsprosjekt. Danning forstås her som materiell, formal og kategorial. I forskning som involverer de minste, vektlegges den nordiske barnehagetradisjonen med et helhetlig perspektiv på barn og unges hverdagsliv, oppvekst og utvikling - inklusive forskning om språklig, kulturelt og religiøst mangfold. Noen av forskningsprosjektene tematiserer hvordan utenforskap kan motvirkes i den institusjonelle hverdagen, i fritidsaktiviteter og i arbeidslivet. Andre berører hvordan skole, barnehage og opplæringsbedrifter kan bidra til barn og unges livskvalitet og livsmestringsferdigheter.
Innenfor grunnskolelærertradisjonen berøres danning gjennom hele grunnskoleløpet mellom annet gjennom forskning rundt faginnhold, livsmestring, begynneropplæring og kritisk tenkning i prosjekter som kobler danning med fagkunnskap, læring og lek.
Forskningen adresserer spørsmål og problemstillinger knyttet til utvikling av fagdidaktikk og samspillet mellom mennesker, fag, estetikk og didaktikk samt kunstnerisk utviklingsarbeid. Med fokus på utdanningsinstitusjonenes innhold undersøkes humanistiske, samfunnsvitenskapelige, naturfaglige, helsefaglige og religions- og etikkfaglige problemstillinger i et bredt spekter.
Viktige forskningstemaer for området er:
- barns hverdagsliv
- den nordiske barnehagetradisjonen
- barn, kultur og tradisjon
- barn og medier
- literacy i barnehage og skole
- barn og barndom presentert i kulturens tekster og estetiske produkt
- former for kunnskap, væren og deltagelse
- dramatisk lek
- lek som værensform
- lekbasert læring begynneropplæring
- språklig, kulturelt og religiøst mangfold
- barn og natur
- barn, helse og bevegelse
- mat og helse
- bærekraftig utvikling, bærekraftig framtid og bærekraftige samfunn
- forebygging av fysiske og psykiske helseproblemer
- mobbing og utenforskap
- individuell variasjon og tilpasset opplæring
- relasjonskompetanse
- digitalisering, med vekt på barn og unges lek og læring i en teknologirik verden
- digitaliseringens påvirkning på relasjoner og samhandling
- forholdet mellom kropp, materialitet og mangfold
- identitet, sosialisering og kroppsbilde
- omsorg, trivsel og læring
- overgangen mellom barnehage og skole
- deltagelse og læring i inkluderende praksiser
- læring i samspill med estetiske fag
Tematiske forskningsområder ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Utvikling, lek, danning og læring er et av de tematiske forskningsområdene ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.