Akademisk språkpraksis (AKS) er et arbeidsfellesskap på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Vi tilbyr kurs, seminarer, veiledning innen muntlig og skriftlig bruk av norsk språk i akademia.
Det overordna målet for Akademisk språkpraksis (AKS) er å bidra til fagutvikling og god kvalitet på studier. Å få veiledning og kurs i AKS vil styrke studentenes og de ansattes kompetanse i bruk av norsk i akademia.
I tillegg ønsker vi å bidra til fagutvikling og god studiekvalitet gjennom forskning.
Vårt arbeid spenner over fagområdene internasjonalisering, norsk som andrespråk, norsk fagspråk, skriving i akademia og universitetspedagogikk i et flerkulturelt og fagspråklig perspektiv.
Kurs og veiledning for ansatte
Akademisk språkpraksis (AKS) tilbyr kurs, seminarer og veiledning både til ansatte og fagmiljøer utenfor OsloMet.
AKS har lang erfaring med å utarbeide kurs og seminarer tilpasset bestemte målgrupper. Vi tilbyr også en-til-en veiledning dersom vi har kapasitet til det.
Kontaktpersoner: Lillian Vikmoen og Marit Krogtoft
Muntlig formidling i akademia
Vi har flere tilbud som gis ved etterspørsel
- Er du internasjonalt ansatt og ønsker å forbedre dine muntlige ferdigheter i norsk? Vi arrangerer seminar/veiledning som kan handle om å tale, lytte, samtale, diskutere og uttale.
- Er du en ph.d.-stipendiat eller en forsker som skal holde innlegg ved en norskspråklig konferanse for første gang? Eller har du allerede hatt et innlegg, men har lyst til å øve mer for på å holde presentasjoner på norsk? Da kan du få veiledning av oss.
Kontaktperson: Kari Mari Jonsmoen
Veiledning knyttet til språklig og kulturelt mangfold
Vi arbeider med pedagogiske praksiser som i varetar mangfoldet i studentgruppa, og tilbyr vitenskapelige ansatte pedagogisk veiledning knyttet til språklig og kulturelt mangfold.
Relevante tema kan for eksempel være pedagogiske grep som styrker studentenes språklige eller fagspråklige utvikling i studiet.
Kontaktperson: Kari Mari Jonsmoen
Språklig inkluderende undervisning i høyere utdanning – kompetanseheving for undervisere og veiledere
Kurstilbudet tar for seg hva den enkelte lærer kan gjøre for å øke studentenes norskferdigheter i den ordinære undervisninga/veiledninga.
Vi tilbyr en seminarrekke med følgende tema:
- Hva er godt nok norsk for studiene?
- Språklig oppmerksomhet i undervisning og veiledning
- Skriving og skriveveileding i studiet
- Farvel til enspråklighetsnormen – norsk er ikke lengre «norsk»
Målet er økt kunnskap om andrespråksstudenten og læring i en norsk studiesammenheng. Deltakerne vil få
- kunnskap nok til å forstå egne og studentenes utfordringer
- kunnskap nok til å kunne reflektere og finne tiltak som gagner studentene
- eksempler på tiltak som er mulige å gjennomføre i ordinær undervisning og veiledning
- praktisk erfaring, for eks. å lage et undervisningsopplegg, deler av et undervisningsopplegg oppgaver eller lignende som er tilpasset studentgruppa og det aktuelle temaet
Kontaktperson: Kari Mari Jonsmoen
Tilbud for studenter
Vi tilbyr en rekke kurs for studenter.
Norskkurs for internasjonale studenter
Kontaktpersoner: Lillian Vikmoen og Marit Krogtoft
Skriveseminar knyttet til bachelor eller masteroppgave
AKS arrangerer skriveseminar for bachelor- og masterstudenter på forespørsel fra de enkelte institutta ved OsloMet. Undervisningsspråket er norsk.
Hvert semester tilbyr vi også et skriveseminar for alle studenter, uavhengig av studieprogram. Dette seminaret arrangeres på norsk.
Skriveseminarene har til hensikt å lette skrivearbeidet ved å ta for seg:
- skriftlige studiekrav
- bachelor- og masteroppgave som fagsjangre
- hvilke krav som stilles til de ulike sjangrane
- hvordan en kan skrive for å innfri krava
Med utgangspunkt i deltakernes egne tekster vil seminarlederne holde korte innlegg om det å skrive arbeidskrav, bachelor- eller masteroppgave.
Spesialtilpassede tilbud
Vi utarbeider også spesialtilpassede seminar og kurs for studieprogram og fagmiljøer. Ta gjerne kontakt med oss for å diskutere ulike muligheter.
Kontaktperson: Kari Mari Jonsmoen
Forskning
Akademisk språkpraksis er et forskningsfellesskap på tvers av fag ved fakultetet. Alle kursene og veiledningen vi gir er basert på solid kunnskap, og vi legger vekt på å holde oss oppdaterte og bidra til bedre kunnskap om behov og metodikk.
Vi forsker på bruk av språk i Universitets- og høgskole-sektoren (UH-sektoren) og ser på hvordan akademisk tekstkompetanse både kan utvikles og videreutvikles. Blant annet undersøker vi hvordan språklig og pedagogisk støtte kan gi mestring og læring i studier, i akademisk arbeid og i arbeidslivet. Målsettingen er å bidra til utvikling av kunnskap, teori og metoder innen dette feltet.
Forskningen vår belyser pedagogiske, profesjonelle, institusjonelle, kulturelle og politiske forutsetninger for læring og kunnskapsutvikling innen høyere utdanning.