Strategisk handlingsplan for LUI for 2025–2030

Vi er et fakultet med stor faglig bredde og dybde  

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier er lokalisert i Oslo og på Romerike, i en mangfoldig storbyregion. Våre utdanninger er forsknings- og erfaringsbaserte og spenner bredt – fra utviklingsstudier, tolking i offentlig sektor og tegnspråk, til lærerutdanninger rettet mot barnehage, grunnskole og yrkesfag i videregående opplæring. Det er også tydelige fellestrekk: majoriteten er profesjonsutdanninger med klar forankring i sine respektive praksisfelt.  

Våre fagfelt kjennetegnes av stor faglig bredde og dybde, omfattende forsknings- og utviklingsarbeid, og økende publiserings- og formidlingsaktivitet. Fakultetet har sterke internasjonale samarbeid og omfattende partnerskap med sektorene vi utdanner til. Vi huser også et nasjonalt senter med betydelig og landsdekkende aktivitet for å fremme flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i utdanningssystemet. Vi er en betydelig bidragsyter til livslang læring, særlig innen etter- og videreutdanning for profesjonene vi utdanner til.  

Lærerutdanningene ved fakultetet er unike ved at de er organisert med fagdisiplinene innen samme enhet og ved at de tilbyr full faglig bredde. De skal kvalifisere for profesjonsutøvelse, ruste for kontinuerlig profesjonell utvikling, og forberede studentene til å videreutvikle barnehagen og skolen som institusjoner for danning og læring i et demokratisk og mangfoldig samfunn.  

Vi ser utdanning og forskning i et nasjonalt, internasjonalt og komparativt perspektiv. Samfunnsfaglige utviklingsstudier undersøker sosiale ulikheter i det globale sør, med særlig oppmerksomhet på bærekraft og utdanning. Vi utdanner tegnspråktolker og talespråktolker for offentlig sektor, og bidrar dermed til å øke deltakelsen i samfunnet for flere.  

Fakultetets forskning er preget av kvalitet og relevans. Den er drevet av nysgjerrighet, og den bidrar til å løse samfunnsutfordringer. Universitetet er et sted hvor akademisk frihet står sterkt, og hvor kunnskap utveksles, utvikles og utfordres. Fakultetets tilnærming er å fremme fri, kunnskapsbasert og kritisk tenkning innen våre fagområder, å fremme demokratisk deltakelse i organisasjonen og å utdanne og danne kandidater til selvstendig, kunnskapsbasert yrkesutøvelse.   

Vi skal være inkluderende, nyskapende og tett på samfunnet

OsloMet er et universitet som skal være inkluderende, nyskapende og tett på samfunnet. Studenter og ansatte skal bli møtt med anerkjennelse og respekt, og med forventning om at hver og en har noe å bidra med inn i fellesskapet. 

Fakultetet verdsetter nyskapende og utforskende virksomhet i utdanning og forskning og utnytter mulighetsrommet i ny teknologi. Vi samarbeider tett med arbeidslivet, og deltar aktivt i samfunnsdebatten. Slik bidrar våre ansatte til både utforming og fornying av politikk og praksis.  

Våre hovedmål for perioden fram mot 2030

Vår ambisjon er å være den foretrukne institusjonen i vår region for studenter innen våre fagfelt, og for studenter som ønsker kompetanse innen mangfold, bærekraft og oppvekst i en storbykontekst. Denne ambisjonen skal oppnås gjennom fire hovedmålsettinger.

Hovedmål 1: Attraktive studier og godt lærings- og arbeidsmiljø  

Samfunnet har stort behov for kompetente fagpersoner innenfor sektorene vi utdanner til. Særlig gjelder dette barnehage og skole og tolke- og tegnspråkfeltet. Samtidig erfarer vi at færre ønsker å bli lærere i barnehage og skole.

Fakultetet må derfor rette innsatsen mot å tiltrekke seg flere studenter ved å ha attraktive studier og gode studiemiljø, der studenter med ulike bakgrunner og forutsetninger opplever gode vilkår for læring.  

Delmål 1: Studentene skal møte studieprogrammer av høy kvalitet som legger til rette for god læring og kunnskapsutvikling

Vi skal:  

Delmål 2: Studenter og ansatte skal ha et studie- og arbeidsmiljø som fremmer læring, trivsel, tilhørighet og aktiv deltakelse

Vi skal:  

Delmål 3: Øke rekrutteringen til utdanningene våre

Vi skal:  

Hovedmål 2: Bidra til å løse langsiktige samfunnsutfordringer  

Kunnskap om bærekraft, som favner dimensjonene klima, miljø, økonomi og sosiale forhold, er nødvendig for å forberede framtidige generasjoner på klimatiske og demografiske endringer.

Samtidig utgjør sviktende tillit til kunnskap og demokratiske institusjoner en betydelig utfordring. I barnehager og skoler er det behov for mer og bedre samarbeid mellom profesjoner for å løse voksende utfordringer, for eksempel knyttet til inkludering.  

Delmål 1: Fremme kunnskap om bærekraft

Vi skal:  

Delmål 2: Fremme kunnskap om demokrati, medborgerskap og mangfold

Vi skal:  

Delmål 3: Styrke tverrfaglige og tverrprofesjonelle perspektiver

Vi skal:  

Delmål 4: Bidra til livslang læring og være en sentral aktør innen etter- og videreutdanning

Vi skal:  

Hovedmål 3: Styrket forskningskultur og økt forskningsaktivitet  

Forskningsmiljøene ved fakultetet er i vekst og utvikling, og med dette øker også forventningene til forskningens omfang, kvalitet og relevans. Forskning har en verdi i seg selv, og vi har et ansvar for å fremme både nysgjerrighetsdrevet og anvendt forskning.

Samfunnet forventer også at forskningen i økende grad er utgangspunkt for innovasjon i utdanning, politikk og praksis. Vi har et ansvar for å øke forskningens bidrag i utviklingsprosesser i utdanningene og i sektorene.  

Delmål 1: Utvikle og styrke kvalitet i forskning og forskerutdanning på fakultetet

Vi skal:  

Delmål 2: Bidra til å styrke integrasjonen mellom kunnskapsformer

Vi skal:  

Delmål 3: Styrke forskningsledelse, administrativ støtte og forskningskommunikasjon  

Vi skal:  

Hovedmål 4: Gjensidig utviklende samarbeid for kunnskapsutvikling og samfunnsrelevans  

Samarbeid og partnerskap, nasjonalt og internasjonalt, er avgjørende for å bidra til å løse samfunnsutfordringer. Vi skal være en lærende organisasjon der kunnskapsdeling står sentralt, og hvor både studenter og ansatte utvikler seg gjennom samarbeid, innovasjon og refleksjon.

Partnerskap og samarbeid kan bidra til nye perspektiver, kvalitet og innovasjon, og internasjonale samarbeid gir perspektiver for kunnskapsutvikling som er nødvendige i en stadig mer sammenkoblet verden.

Fakultetet er allerede involvert i omfattende og gjensidige samarbeid innen utdanning og forskning, men har som mål å styrke dette arbeidet både strategisk og operativt.  

Delmål 1: Skape attraktive møteplasser mellom universitet, profesjonsfelt og arbeidsliv

Vi skal:  

Delmål 2: Styrke internasjonale samarbeid

Vi skal: