Vi er et fakultet med stor faglig bredde og dybde
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier er lokalisert i Oslo og på Romerike, i en mangfoldig storbyregion. Våre utdanninger er forsknings- og erfaringsbaserte og spenner bredt – fra utviklingsstudier, tolking i offentlig sektor og tegnspråk, til lærerutdanninger rettet mot barnehage, grunnskole og yrkesfag i videregående opplæring. Det er også tydelige fellestrekk: majoriteten er profesjonsutdanninger med klar forankring i sine respektive praksisfelt.
Våre fagfelt kjennetegnes av stor faglig bredde og dybde, omfattende forsknings- og utviklingsarbeid, og økende publiserings- og formidlingsaktivitet. Fakultetet har sterke internasjonale samarbeid og omfattende partnerskap med sektorene vi utdanner til. Vi huser også et nasjonalt senter med betydelig og landsdekkende aktivitet for å fremme flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i utdanningssystemet. Vi er en betydelig bidragsyter til livslang læring, særlig innen etter- og videreutdanning for profesjonene vi utdanner til.
Lærerutdanningene ved fakultetet er unike ved at de er organisert med fagdisiplinene innen samme enhet og ved at de tilbyr full faglig bredde. De skal kvalifisere for profesjonsutøvelse, ruste for kontinuerlig profesjonell utvikling, og forberede studentene til å videreutvikle barnehagen og skolen som institusjoner for danning og læring i et demokratisk og mangfoldig samfunn.
Vi ser utdanning og forskning i et nasjonalt, internasjonalt og komparativt perspektiv. Samfunnsfaglige utviklingsstudier undersøker sosiale ulikheter i det globale sør, med særlig oppmerksomhet på bærekraft og utdanning. Vi utdanner tegnspråktolker og talespråktolker for offentlig sektor, og bidrar dermed til å øke deltakelsen i samfunnet for flere.
Fakultetets forskning er preget av kvalitet og relevans. Den er drevet av nysgjerrighet, og den bidrar til å løse samfunnsutfordringer. Universitetet er et sted hvor akademisk frihet står sterkt, og hvor kunnskap utveksles, utvikles og utfordres. Fakultetets tilnærming er å fremme fri, kunnskapsbasert og kritisk tenkning innen våre fagområder, å fremme demokratisk deltakelse i organisasjonen og å utdanne og danne kandidater til selvstendig, kunnskapsbasert yrkesutøvelse.