- I et mangfoldig klasserom oppstår det daglig utfordringer som må håndteres av den enkelte lærer. Mange lærere opplever det utfordrende å skape et inkluderende læringsmiljø slik at alle elever, uansett forutsetninger og bakgrunn, kan delta.– Øyvind Laundal universitetslektor ved OsloMet.
Hvordan skal undervisningen best legges opp når noen elever trekker seg tilbake og ikke deltar, mens andre elever opptrer forstyrrende? Hvordan kan du som lærer bistå elever som krever spesiell tilrettelegging innenfor klassen som fellesskap?
Øyvind Laundal har i mange år jobbet med sosiale utfordringer som veileder og rådgiver i videregående skole. I dag er han ansatt som universitetslektor ved OsloMet og underviser i spesialpedagogikk. Laundal er fagansvarlig for Spesialpedagogikk 2, en videreutdanning som tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra et mangfoldig klasserom.
Praktisk forståelse av spesialpedagogikk
– Målet er å fylle på lærernes spesialpedagogiske kompetanse ved å gi dem både forskningsbasert kunnskap og praktisk forståelse av faget. I undervisningen benyttes verktøy og metoder som kan anvendes i skolen, sier Laundal.
Videreutdanningen skal gi studentene økt kompetanse og kunnskap i å tilrettelegge for god og systematisk opplæring, slik at elever med særskilte behov blir inkludert i læringsmiljøet.
– Videreutdanningen vektlegger studentenes refleksjoner rundt egen praksis, og vi forsøker å knytte dette til spesialpedagogisk teori. Studentene får teoretisk påfyll gjennom litteraturstudier og samlinger, utdyper Laundal.