Kvalitetssystemet omfatter all utdanning på OsloMet: Bachelor-, master- og ph.d.-utdanninger samt etter- og videreutdanning. Systemet omfatter hele studentreisen fra opptak til gjennomført utdanning, samt rammefaktorer.
Kvalitetssystemet har følgende hovedfunksjoner:
- å legge gode rammer, og støtte opp under OsloMets hovedmål om å være en ledende leverandør av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til velferdssamfunnet
- å fremme kvalitet i eksisterende og planlagte utdanningstilbud og sikre at studentene oppnår fastsatt læringsutbytte
- å avdekke og sikre oppfølging av sviktende kvalitet i utdanningene
- å synliggjøre og dokumentere kvalitetsarbeidet ved OsloMet
Gjennomføringen av sentrale deler av kvalitetsarbeidet, i form av evaluerings- og analysearbeid, samt årlig rapportering om utdanningskvalitet er organisert rundt emne, studieprogram og studieportefølje.
Rapporteringsprosessene med ansvar og tilbakemeldingssløyfer ved OsloMet oppsummeres i figuren under. For å ivareta videreutvikling av kvaliteten er systemet basert på tilbakemeldingssløyfer. Vurdering og analyse skal føre til oppfølging og tiltak på lavest mulig nivå i organisasjonen.
Styret
- Har ansvar for at den faglige virksomheten holder høy kvalitet.
- Gir styringssignaler for prioriteringer for neste periode og påser at budsjettmessige prioriteringer og øvrige beslutninger legger til rette for god kvalitetsutvikling av universitetets studieportefølje.
Institusjon
- Rektoratet har overordnet ansvar for kvalitetsarbeidet ved OsloMet, og for at styret får informasjon om studiekvaliteten.
- Rektor har ansvar for at styrets føringer følges opp i de årlige styringsdialogmøtene med fakultetene.
Fakultet
- Dekan/senterleder har overordnet strategisk og koordinerende ansvar for all utdannings- og FoU-virksomhet ved fakultet/senter.
- Dekan/senterleder har ansvar for at styrets føringer og fakultetenes egne handlingsplaner/tiltak for å bedre utdanningskvaliteten følges opp.
Institutt
- Instituttleder har ansvar for kvalitetssikring og utvikling av instituttets utdanninger og samlet portefølje.
- Instituttleder har ansvar for å følge opp styrets og fakultetets føringer og instituttets egne handlingsplaner i arbeid med kvalitetssikring og utvikling av instituttets studieportefølje.
Program
- Studieprogramansvarlig har faglig ansvar for studieprogrammet som helhet.
- Studieprogramansvarlig har ansvar for å følge opp instituttets handlingsplaner i arbeid med kvalitetssikring og utvikling av studieprogrammet.
Emne
- Emneansvarlig har ansvar for planlegging, gjennomføring og utvikling av emnet.
- Emneansvarlig har ansvar for å følge opp emnets og instituttets handlingsplaner i arbeid med kvalitetssikring og utvikling av emnet.
Krav og regelverk
Lov om universiteter og høyskoler, UH-loven (lovdata.no) pålegger alle universiteter og høyskoler å ha et system for kvalitetssikring som sikrer og videreutvikler kvaliteten i utdanningene.
I tillegg er det en rekke nasjonale og lokale krav til og føringer for kvalitetsarbeid i følgende eksterne og interne forskrifter og styringsdokumenter: