Studiet for deg som er kreativ og nyskapende og som vil lære hvordan man kommuniserer ved bruk av tekst, bilder, film og lyd. Du ønsker å forstå hvilken betydning medier og kommunikasjon har for samfunnet på et kulturelt, sosialt og politisk plan.
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du
Det kan være konkurranse om plassene. Ved forrige opptak var poenggrensene
- 53 i ordinær kvote
- 47 i kvote for førstegangsvitnemål
Slik søker du
Du søker på Samordna opptak med studiekode 215 850.
- 15. april: ordinær søknadsfrist
- 1. mars: frist for enkelte søkere
Hva lærer du?
Gjennom studiet lærer du å skape, presentere og formidle et budskap i ulike kombinasjoner av tekst-, lyd- og bildemedier.
Du lærer også å reflektere over egne og andres produkter og å forstå medienes rolle i samfunnet. Studiet er altså både praktisk og teoretisk.
Du vil lære mange former for medieproduksjon, men du får også muligheten til å fordype deg i noen produksjonsformer: På studiet er det valgemner i blant annet fiksjonsfilm, dokumentarfilm, streaming, grafisk design og produksjon og design av nettsider.
Det er også et eget valgemne for deg som vil jobbe som kommunikasjonsmedarbeider.
I tillegg lærer du om ulike teorier som forklarer hvordan medier og teknologier fungerer i samfunnet og i kommunikasjon mellom mennesker.
Du lærer om hvordan tradisjonelle journalistiske medier fungerer i forhold til sosiale medier, og hvordan privatpersoner og organisasjoner bruker ulike medier til å kommunisere mot bestemte målgrupper. Denne kunnskapen får du også bruke aktivt i analyseoppgaver.
I denne utdanningen går praksis og teori hånd i hånd. Du lærer både å skape egne produkter og å diskutere det du selv har laget.
Studiet gir deg mulighet til å videreutvikle egne interesser innenfor fagområdet. Noen emner krever obligatorisk frammøte.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen foregår både i forelesninger og som seminarer med mindre studentgrupper.
Det er mye praktisk arbeid på studiet, både i grupper og individuelt.
I mye av det praktiske arbeidet får du veiledning underveis i arbeidsprosessen.
Noe av gruppearbeidet organiserer du selv, noe av det er det lærere som setter i gang.
Praksis
Du kan velge å være i praksis både i femte og i sjette semester.
Du får hjelp til å finne og søke relevant praksis, men har selv ansvar for å ordne praksissted.
Praksisstedet kan være alt fra tradisjonelle mediebedrifter til små kommunikasjonsjobber i private eller offentlige virksomheter. Her er det mye å velge i.
Praksis er normalt ulønnet.
Praksisoppholdet varer i fire uker i femte semester, og normalt i ni uker i sjette semester, men det kan tilrettelegges hvis du har behov for det.
Hva koster det?
Du betaler en semesteravgift hvert semester (student.oslomet.no).
Er du internasjonal student fra utenfor EU og EØS, må du betale studieavgift (student.oslomet.no). Det er mulig å søke om unntak for betaling av denne studieavgiften.
Hva kan du jobbe som?
Med en bachelor i medier og kommunikasjon har du mange jobbmuligheter. Det vanligste er å arbeide med informasjons- og kommunikasjonsarbeid og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet.
Noen av jobbmulighetene er:
- kommunikasjonsrådgiver
- grafisk design
- webdesign
- programskaper
- filmproduksjon
- TV-produksjon
- journalist
- starte eget foretak
- faglærer for mediefag i videregående
Utveksling
Du kan være ute ett semester på studieopphold og/eller ett semester på praksisopphold.
I fjerde eller femte semester kan du ha et studieopphold i utlandet, mens du i sjette semester kan ta praksis og bacheloroppgave i et annet land.
Du finner informasjon om utvekslingsmulighetene for dette studiet på studentsidene
Videre studiemuligheter ved OsloMet
Studiested
Spørsmål om utdanningen?
Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.