Hjelpe mennesker med viktige gjøremål
Universell utforming av IKT handler om å utvikle løsninger som er nødvendige for noen, for eksempel mennesker med nedsatt funksjonsevne, men som kan være fordelaktige for alle.
– For å sikre at det vi gjør er inkluderende, følger vi retningslinjene for tilgjengelighet av nettinnhold (WCAG) når vi utvikler løsninger.
Universell utforming kan hjelpe mennesker med oppgaver de er nødt til å løse.
– På et av masteremnene på OsloMet ble vi tatt med på en ekskursjon for å se universell, inkluderende design i praksis. For å få innsikt i hvordan det brukes, og hvordan vi kan utvikle tilgjengelige applikasjoner.
– For eksempel møtte jeg to blinde som brukte inkluderende applikasjoner på telefonene sine. De hjalp dem med å navigere, og lot dem kjøpe billetter selv.
Universell design hjelper mennesker slik at de ikke lenger er avhengige av andre, og kan føle seg som en del av samfunnet.
– Faisal Ahmed
Faisal delte masteroppgaven sin i to deler:
Den ene delen gikk ut på å utvikle et produkt. Den andre delen dreide seg om å få tilbakemeldinger fra brukere og forstå brukerbehov, noe som muliggjør utvikling av programvare og løsninger som er enkle å bruke uten forkunnskaper. Og det betyr at flere kan bruke dem.
Universell design popper opp
Nå kan han se at universell utforming av IKT dukker opp overalt.
– Universell utforming av IKT er populært i de fleste bedrifter. Jeg tror det blir et samlingspunkt i framtiden; alle de store teknologiselskapene legger vekt på det.
Faisal mener det har blitt slik fordi universell utforming er nyttig for alle.
– Hvorfor er det mer interessant, og mer aktuelt nå enn for noen år siden?
For ti år siden brukte vi ikke teknologi så mye. I dag er folk mer avhengige av ulike typer teknologi. Alle ser etter løsninger som kan gjøre livet og jobben enklere.
– Universell design er populært fordi folk blir mer vant til informasjonsteknologi. Før var det veldig få som visste om det, og de brydde seg ikke så mye.