Så inspirerende at det burde være obligatorisk

Portrett av Hilde i skolegården.

 – Da jeg så emnebeskrivelsen for studiet ble jeg skikkelig gira og tenkte at dette er midt i blinken for meg. Dette er akkurat det jeg trenger, forteller Ydersbond. 

Hun er inne i sitt femte år som kontaktlærer på en barneskole i Oslo, der hun jobber med de yngste elevene, fra 1. til 3. trinn. 

– Jeg er opptatt av at elevene skal være aktive deltakere i sine læringsprosesser, og at de skal lære gjennom lek, samarbeid og utforsking. Som nyutdannet merket jeg fort at jeg ikke hadde mange nok triks i ermet.  

– Det er tidkrevende og vanskelig å lage undervisningsopplegg som aktiviserer elevene, og fort gjort å havne i tralten med tavleundervisning og oppgaveløsing.  

– Min erfaring er at det er vanskelig å gjennomføre slike økter med de yngste barna, fordi de ikke klarer å konsentrere seg så lenge av gangen. De har et stort behov for å være aktive, leke og utforske, forklarer hun. 

Jeg arbeider fulltid ved siden av og opplever at studiet er godt tilrettelagt for at vi kan kombinere studier og jobb. – Hilde Ydersbond
Portrett av Hilde i korridoren på skolen.

Ser fagene i sammenheng 

Videreutdanningen med det lange navnet gir studentene kompetanse i praktisk og estetisk undervisning, på tvers av fag. Studiet er rettet mot lærere i grunnskolen og kulturskolen.  

– Det å jobbe fagovergripende handler om å se fagene i sammenheng med hverandre. Gjennom studiet lærer vi hvordan vi kan tolke, forstå og bruke læreplanen til å utarbeide undervisningsforløp med praktisk-estetiske innganger og metoder, forteller Ydersbond.   

– Vi henter ut og identifiserer de sentrale delene av de ulike fagene, slik at vi kan bygge opp undervisningen på en måte som gir elevene en mangfoldig og helhetlig forståelse av temaet vi jobber med.  

– Dybdelæringsbegrepet står også sentralt. Den største a-ha opplevelsen jeg har hatt så langt, var da jeg forstod at det handler om mer enn de kognitive læringsprosessene som ofte forbindes med å memorere, repetere, reflektere og analysere.  

– For at dybdelæring skal skje, må vi legge opp til performative læringsprosesser. Dybdelæring oppstår når elevene lærer gjennom kroppslige, relasjonelle, skapende, affektive og kognitive læringsprosesser. Elevene må være aktive og skapende i læringsprosessene, de må bruke kroppen, sansene og hverandre når de lærer, sier Ydersbond engasjert.   

– På videreutdanningen lærer vi hvordan vi kan bruke praktiske og estetiske undervisningsmetoder som animasjon, tegning, samarbeidslæring, fortellerkunst, storyline, kunstig intelligens og mye mer. 

– Foreleserne er utrolig dyktige formidlere som kan faget sitt veldig godt. De inspirerer og engasjerer. En imponerende gjeng, skryter Ydersbond.  

Hilde i klasserommet på skolen hun jobber på.

Godt tilrettelagt studium

Studiet har hybrid undervisning, så studentene kan velge om de vil delta fysisk på samlingene på OsloMet, følge studiet heldigitalt, eller veksle mellom fysisk og digital deltakelse. 

– Jeg har vært fysisk til stede på alle samlingene, forteller Ydersbond. Men i studentgruppa er det lærere fra hele landet og mange som deltar heldigitalt. 

– Jeg arbeider fulltid ved siden av og opplever at studiet er godt tilrettelagt for at vi kan kombinere studier og jobb.  

– Innholdet i pensum og forelesningene er svært relevante for egen praksis, og det jeg lærer, inspirerer meg i mitt eget arbeid i klasserommet, forteller hun.  

– Det er få og overkommelige arbeidskrav i studiet, og vi fordyper oss i det som vi er mest opptatt av, og ønsker å lære mer om.  

Et løft for norsk skole

Ydersbond mener videreutdanningen passer for lærere i alle fag som ønsker påfyll og inspirasjon til å utvikle sin egen undervisningspraksis.  

– Jeg studerer sammen med lærere fra barne- og ungdomsskolen, voksenopplæringen, Steinerskolen og Humanistskolen. Her er det noe å hente for alle, understreker hun.  

– Som nyutdannet lærer må jeg si at jeg savnet dette faget som en del av utdanningen. Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser (PEFKO) burde vært et obligatorisk fag i lærerutdanningen. 

– Det ville gitt elevene i norsk skole et realt løft! 

Studenthistorier

Rikke foran en legovegg. Det står tre barn med ryggen til og bygger med lego.
Praksis gir innsikt og erfaring

Leone, Rikke og Karen tar PPU i drama- og teaterkommunikasjon og i design, kunst og håndverk. Nå har de gjennomført sin andre praksisperiode, på ulike steder. Studiet har nemlig et stort utvalg praksisplasser.

Lærer som viser artsmangfold
Fikk styrket fagkunnskap i naturfag

Karin Fyrand-Westby har alltid hatt stor interesse for naturfag. Gjennom videreutdanning fikk hun styrket fagkunnskap og undervisningspraksis.