– Da jeg så emnebeskrivelsen for studiet ble jeg skikkelig gira og tenkte at dette er midt i blinken for meg. Dette er akkurat det jeg trenger, forteller Ydersbond.
Hun er inne i sitt femte år som kontaktlærer på en barneskole i Oslo, der hun jobber med de yngste elevene, fra 1. til 3. trinn.
– Jeg er opptatt av at elevene skal være aktive deltakere i sine læringsprosesser, og at de skal lære gjennom lek, samarbeid og utforsking. Som nyutdannet merket jeg fort at jeg ikke hadde mange nok triks i ermet.
– Det er tidkrevende og vanskelig å lage undervisningsopplegg som aktiviserer elevene, og fort gjort å havne i tralten med tavleundervisning og oppgaveløsing.
– Min erfaring er at det er vanskelig å gjennomføre slike økter med de yngste barna, fordi de ikke klarer å konsentrere seg så lenge av gangen. De har et stort behov for å være aktive, leke og utforske, forklarer hun.
Jeg arbeider fulltid ved siden av og opplever at studiet er godt tilrettelagt for at vi kan kombinere studier og jobb.– Hilde Ydersbond
