– Jeg vet ikke om det er mulig å få til, men jeg synes den nordiske barnehagemodellen der lek står i sentrum er så god at barn i andre land også bør få mulighet til å gå i en sånn barnehage, sier Ömer, som vokste opp i Tyrkia og flyttet til Norge i 2017.
Han forteller at det ikke er så mange barnehager i hans hjemland. De som finnes er ikke organisert som norske barnehager.
– I Tyrkia er det i hovedsak to typer barnehager. Det er de som er religiøse slik at barna kan lære om koranen og islam, og det er de der barna skal lære engelsk, forteller han.
Fra biologi til barnehagelærer
32-åringen rakk å prøve mye forskjellig før han i 2018 startet på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet.
– Jeg har en annen utdannelse fra før, fra Tyrkia. Det er en bachelor i molekylær biologi og genetikk. Dette er en utdannelse som kvalifiserer til en jobb som forsker på et laboratorium. Jeg hadde praksis i Tyskland og Østerrike, men opplevde at det var stor konkurranse både om jobbene og om penger til forskningen, sier Ömer.
Etter en stund som forsker fant han rett og slett ut at det ikke var dette han ønsket å jobbe med. Før han kom til Norge, jobbet han blant annet som oversetter fra tyrkisk til engelsk .
– Jeg begynte på norskkurs samtidig som jeg jobbet i barnehage. Jeg har alltid vært glad i barn, og er en ganske leken voksen. Jeg er ikke redd for å dumme meg ut.
– I begynnelsen var jeg litt usikker på hvordan dette ville bli tatt imot i barnehagen, men det har gått veldig bra. Jeg synes det er en utrolig viktig jobb det å jobbe med barn og barns utvikling, og å bidra til at barn lærer gjennom lek.