Forelsket i Harald Sohlberg
Bokas reise begynte noen år tidligere, da Frida hadde en praktisk eksamen på faglærerstudiet. Temaet for oppgaven var «Forenkling - fordypning» med utgangspunkt i et av Harald Sohlberg sine verk.
– Den gang hadde det gamle Nasjonalgalleriet en utstilling med Harald Sohlberg, forteller Frida.
– Et eget rom med alle arbeidene hans fra han første gang opplevde Rondane i måneskinn under en skitur påsken 1899, til han ferdigstilte «Vinternatt i Rondane» i 1914. Utstillingen besto en rekke arbeider i ulike medier, alle knyttet til denne opplevelsen.
– Slik som Sohlberg forelsket seg i fjellet i Rondane, forelsket jeg meg i hans reise og opplevelse.
– Sohlberg lot den subjektive opplevelse påvirke hvordan han fremstilte fjellet, og det handlet om hva øyets bakside opplevde, mer enn hva øyets fremside så. Det var dette jeg ønsket å formidle, forklarer Frida.
– I mitt arbeid tok jeg utgangspunkt i Harald Sohlbergs bilde «Vinternatt i Rondane», og prosessen fra han så fjellet for første gang til han flere år senere ferdigstilte maleriet.
Harald Sohlberg brukte ulike virkemidler som kontraster, farge, lys, symboler og ulik tilstedeværelse av mennesker i sine komplekse malerier. Gjennom tolkning av bildene hans vil betrakteren oppleve at bildene forteller en større historie. Frida ville undersøke om en tegning som forenkles ned til det helt grunnleggende også kan fortelle en historie.
– Hva skjer når en fjerner farger og detaljer og kun den enkle streken blir igjen? spurte Frida.
Slik som Sohlberg forelsket seg i fjellet i Rondane, forelsket jeg meg i hans reise og opplevelse.
– Frida