– Å jobbe så mye praktisk og kreativt er utrolig gøy

Mailynn og Aurora lager maling i et av verkstedene.

Trioen stortrives på studiet og tilbringer mye tid i de ulike verkstedene på OsloMet. Som faglærere i kunst og håndverk må de ha stor bredde og beherske ulike teknikker når de skal ut og undervise. 

I løpet av de fem årene på utdanningen blir de kjent med mange spennende materialområder, blant annet keramikk, tre og metall, trykk, tekstil, tegning og IKT. I de selvvalgte fordypningsoppgavene får de anledning til å dypdykke i noen av dem.  

Her kan du se hva de tre har valgt å utforske dette semesteret.  

Miljøvennlig maling

Maylinn jobber med problemområdet “Plast i maling” i sin fordypningsoppgave. Hun ønsker å utvikle maling basert på naturmaterialer, til bruk i skolen.  

– Tidligere har jeg ikke vært bevisst på mengden av plast i akrylmalingen som vi kaster rett i vasken etter bruk. Og jeg tenker tilbake til dagene på barneskolen hvor vi gjorde nettopp det, forteller hun.  

– Derfor arbeider med å skape miljøvennlige alternativer. Det har vært mye testing av vann, yoghurt, eggtempera og gouache, pluss ulike bær, krydder og grønnsaker.  

– Jeg har laget et artefakt av gouache, men hovedfokuset er fargekartene! De skal fungere som konkretiseringsmaterialer til elevene. Arbeidet er bredt og litt komplisert, for alle maleteknikkene har ulike teksturer, fargenyanser og egenart.  

– Det har vært noen overraskelser underveis, smiler Maylinn.  

– Blåbær starter som rosalilla og blir gradvis blå. Bjørnebær i kontakt med rødbetsaft går fra mørkelilla til grå. Maling basert på naturmaterialer er uforutsigbare, men det er utrolig gøy å se resultatene og utvikle sin egen. Og det føles veldig godt å vaske bort malingen i vasken!  

Maylinn i verkstedet med en morter.

Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Drømmejobben

Maylinn har drømt om å bli kunst og håndverkslærer fra hun var liten.  

– Å kunne jobbe så mye praktisk og kreativt er utrolig gøy! Derfor er det så fint at dette studiet finnes.  

– Vi har både forelesninger og jobber i verkstedene, så dagene veksler mellom teoretisk og praktisk arbeid. Noen ganger er det turer til museer og kunstgallerier. Så det er dynamisk.  

– Jeg liker veldig godt å lære nye teknikker. Det gitt meg nye hobbyer, som å sy med symaskin, brodere og male. Og det er utrolig kjekt å ha fått lært 3D-printing, vinylkutting og laserprinting på Makerspace, forteller hun.  

– Praksis var også en veldig fin opplevelse. Jeg oppdaget hvor givende det er å være lærer. Det kan være utfordrende og uforutsigbart, men det gir mye glede! 

Selinas illustrasjoner av hjertet

Foto: Mattias Müller

Dybde og kontrast

Selina Lie Rein jobber med akvarell.  

– I FoU-oppgaven jobber jeg med anatomisk illustrasjon i akvarell. Jeg undersøker hvordan farger og nyanser er med på å skape dybde i illustrasjonene, noe som kan være med på å fremme læring. 

– Anatomi er så mangt, for kroppen er kompleks. Derfor har jeg avgrenset meg til sirkulasjonssystemet med fokus på hjertet, forklarer Selina.   

– Jeg har testet farger og teknikker, for så å bruke det i motivene av det anatomiske hjerte. Jeg har overdrevet fargebruken for å skape dybde og kontrast mellom de ulike delene i organet, og sett på hvordan det påvirker læringen.  

– Det har økt min forståelse av anatomien, og fra samtaler med medisinstudenter vet jeg at dette har forenklet læringsprosessen deres også. 

Det er moro å ta et studium som gir meg muligheten til å lære andre det jeg selv brenner for. – Selina Lie Rein
Portrett av Selina som sitter og maler.

Selina stortrives på studiet.  

– Jeg valgte lærerutdanning i praktiske og estetiske fag fordi jeg liker å lære, men samtidig er veldig glad i å lære bort. Design, kunst og håndverk har alltid vært en hobby, og det er utrolig moro å ta et studium som gir meg muligheten til å lære andre det jeg selv brenner for, sier hun entusiastisk.  

– På studiet liker jeg best å arbeide i en av de mange verkstedene med praktisk arbeid, eller forelesninger om pedagogikk, spesielt pedagogisk idéhistorie. 

– Miljøet er kjempebra og etter min mening har det også vært en positiv utvikling, særlig med oppstart av linjeforeningen – en sosial forening for 1. og 2. året på studiet. 

– Lærerne er veldig flinke innenfor sine fagområder. Og det å ha likesinnede, kreative mennesker rundt seg, gjør godt for egen kreativ utfoldelse, noe jeg opplever som ekstra positivt med studiet, sier Selina.  

Aurora og Maylinn jobber med brettet i treverkstedet.

Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Sammenføyningsteknikker i tre

Auroa Kjekshus Reite har valgt å fordype seg i trearbeid. Hun utforsker ulike sammenføyningsteknikker og hvordan de kan brukes for å lage et serveringsbrett.   

– Jeg har veldig lite erfaring med trearbeid fra tidligere, og utnytter fordypningsoppgaven som en mulighet til å bli litt tryggere på sløyden før jeg skal undervise der, forteller Aurora.  
Hun har arbeidet med en teknikk som kalles fingerskjøt. 

– Det er en sinketeknikk der man skjærer ut tapper i enden av trestykker, slik at de passer inn i hverandre, forklarer hun. 

– Jeg har gjort utprøvninger med ulike varianter av fingerskjøten, og undersøkt hvordan sammenføyningen kan være både funksjonell og dekorativ. Sluttproduktet mitt er et serveringsbrett der alle sammenføyningene er gjort med denne teknikken.  

Eksamenene er ikke er så veldig skumle, men faktisk ganske spennende. – Aurora Kjekshus Reite
Portrett av Aurora med fatet hun har laget.

Fem spennende år

For Aurora er studiet veien til drømmejobben; å bli kunst og håndverkslærer.  

– Underveis får man fem spennende år, der man er innom mange ulike materialområder og alt det læreryrket innebærer, forteller hun.  

– Jeg trives veldig godt med kreativt og praktisk arbeid, noe det er masse av på dette studiet.  Jeg liker også veldig godt at vi har praksis hvert semester, det er kjempegøy! Gjennom praksis får vi masse erfaring fra klasserommet og blir forberedt på virkeligheten som lærer i estetiske fag.   

– På skolen er det egne verksteder til de ulike materialområdene, blant annet keramikk, tekstiltrykk, grafikk og tre- og metall. Det beste med verkstedene er at vi kan bruke dem når vi vil, både til skoleprosjekter og hobbyprosjekter. Jeg tilbringer mye tid på verkstedene, og det er nok der jeg har blitt best kjent med medstudentene mine, sier hun. 

– I tillegg til at vi i klassen blir godt kjent, har vi også en linjeforening for alle som går dette studiet. Det fine med forening er at man ikke bare er sammen med sin egen klasse, men også med studenter fra andre kull.  

– Lærerne på studiet er kjempeengasjerte i det de underviser i, og det smitter over på oss studenter. Vi er en ganske liten klasse, så vi blir godt kjent med lærerne og får veldig god veiledning. 

Aurora er positiv overrasket over eksamensperiodene.   

– Eksamenene er ikke er så veldig skumle, men faktisk ganske spennende, overbeviser hun.   

– Eksamensperiodene er en mulighet til å fordype seg i et materialområde, og lage noe man selv har lyst til. Det er fint! 

Studenthistorier

De fire studenten er samlet rundt en sløydbenk der Bjørnar jobber med en ting.
Drømmejobben er å bli lærer i kunst og håndverk

– På studiet opplever jeg arbeidslyst, inspirasjon og mestring i faget, noe jeg håper jeg kan gi videre til mine fremtidige elever, forteller Aurora.

Ann Merethe i arbeidsskjorte i verkstedet på Spenn.
En utdanning, mange muligheter

Møt fire tidligere faglærerstudenter i design, kunst og håndverk som bruker utdanningen sin på ulike måter i yrkeslivet.