Lektor i design, kunst og håndverk
Kathrine Ovesen er lektor i design kunst og håndverk ved Fagerborg ungdomsskole i Oslo.
Der underviser hun 8. og 10. trinn i kunst og håndverk, og 8. 9. og 10. trinn i valgfaget design og redesign.
– Jeg tror ikke det er noe som heter en typisk dag for en lærer, smiler Kathrine.
– Det eneste som er typisk er at jeg er på jobb kl. 07.45 og går hjem kl. 16.15 - mellom de to tidspunktene er ingen dag lik.
– I løpet av en arbeidsdag kan jeg ha alt fra keramikk til bokbinding, sløyd til grafikk, redesign til tinnstøping, og selv om jeg har flere økter med samme tema er alle elevgrupper forskjellige. Det er det som gjør jobben så spennende!
– Det er mange ting fra utdannelsen min som er med meg i jobben, forteller Kathrine.
– Det mest selvfølgelige er kanskje alt det praktiske arbeidet i verkstedene, som sløyd, keramikk og tekstil. Vi som lærere er helt avhengig av å være trygge på disse tingene for å kunne formidle det videre på en god og engasjerende måte.
– Ellers er kanskje praksis noe av det jeg regner som mest relevant fra studiet. Det å faktisk få prøve seg i et klasserom, men samtidig ha tryggheten og veiledningen fra en dyktig praksislærer, er viktig.
– Uten det tror jeg starten på arbeidslivet hadde blitt et ganske stort sjokk!
Kathrine har gode minner fra OsloMet.
– For meg var studietiden en god opplevelse, sier hun.
– Jeg har ADHD, og har aldri vært spesielt god på å sitte i ro og følge med over lengre tid, så det at studiet var en kombinasjon av teori og praksis, og at jeg hadde flere dager i uka på verksted, var redningen for meg.
Kathrine elsker jobben sin, og anbefaler gjerne andre å bli lektor i design, kunst og håndverk.
– Jeg mener også at det er uhyre viktig at faglærere i kunst og håndverk har formell kompetanse, og derfor anbefaler jeg at alle som ønsker denne jobben tar en tilsvarende utdanning. Det vil styrke fagets posisjon i skolen, noe vi absolutt trenger, understreker Kathrine.