Lærer å håndtere store vannmengder
– Vann- og miljøteknikk handler jo mye om ledningsnettet for vann og avløp, hvordan det er bygd opp og hvordan man kan sikre god dekning og håndtere overvannproblematikk.
– Vi regner litt på nedbørsfelt, hvor mye vann som kan komme i løpet av en dag, og hvordan det kan håndteres.
– Det har jo vært mye snakk om smart vannteknologi, er det noe dere også lærer om?
– Vi har hatt en del om renseanlegg og hvordan de kan optimaliseres, og ikke dra med seg for mye kjemikalier som for eksempel gjødsel, som kan gå ut i sjøen. Vi sliter med det i Oslofjorden, hvor fisken dør fordi vi ikke klarer å rense vannet, sier Maria.
Fast jobb lenge før studiene er avsluttet
Alle tre studentene har fått fast jobb mer enn et halvt år før de er ferdig med studiene.
Linda har alt begynt i en liten stillingsprosent, mens de to andre skal begynne å jobbe høsten etter fullført ingeniørutdanning.
De skal jobbe som rådgivere innen vann og avløp i konsulentselskapene Norconsult og Hafslund.
– Da jeg var ferdig med sommerjobben jeg hadde, bad de meg om å søke på stilling hos dem, forteller Linda.
– Jeg så utlyste stillinger i høst. Jeg søkte på dem på vanlig måte, kom inn til intervju og fikk jobben, sier Julie, som begynner i fast jobb i august.
– Jeg gjorde det samme, og viste interesse for at jeg hadde lyst til å jobbe med vann, sier Maria.
Og på vannfeltet har det vært lyst ut mange stillinger.
Myk start for nyutdannede
De får god opplæring og god oppfølging det første året i arbeid, med påfyll i forhold til det de har lært på OsloMet.
De fleste selskaper trenger flere ansatte på dette feltet på grunn av mye utbygging, vedlikehold og klimaendringer.
Praktisk og jobbaktuell utdanning
– Hva slags nytte har dere hatt av utdanningen på OsloMet? Er det veldig matnyttig det dere har lært, eller er det mest teoretisk og kanskje litt langt til praksisfeltet?
– Jeg synes de er veldig flinke til å legge opp oppgaver slik at det er jobbaktuelt, sier Maria.
– Og vi har vært mye ute på befaring innen vann- og miljøteknikk, for eksempel i Asker kommune og renseanlegget MIRA, der vi har sett hvordan de gjør det i praksis. Vi har også sett på kulverter, sier Julie.
– Vi besøker også bedrifter som forteller litt om hverdagen og hvordan det faktisk funker.
– Hvordan er det å være studenter på OsloMet?
– Jeg synes det har gått veldig bra. Det er lett å få kontakt med lærerne hvis man lurer på noe, og vi har jo Trimblelab i åttende etasje, der vi har tilgang når som helst, og kan sitte og jobbe med oppgaver, sier Linda.
– De fleste fagene har vært jobbrettet, slik at vi får innsikt i det vi går til når vi er ferdig med utdanningen.
Lærer å bruke dataverktøy som brukes i bransjen
Studentene får også lære å jobbe med dataverktøy som brukes i bransjen.
– I sommerjobben arbeidet jeg veldig mye i programmene AutoCAD og Revit med plantegninger og diagrammer, og da var det jeg hadde lært her veldig nyttig, sier Linda.
– Hva er mest interessant med vannfaget?
– Planlegging av anlegg, og se det i digital 3D-modell. Du kan tegne, og så ser du liksom alt om hvordan planen kan realiseres, sier Julie.