Lærer å håndtere store vannmengder
– Vann- og miljøteknikk handler jo mye om ledningsnettet for vann og avløp, hvordan det er bygd opp og hvordan man kan sikre god dekning og håndtere overvannproblematikk.
– Vi regner litt på nedbørsfelt, hvor mye vann som kan komme i løpet av en dag, og hvordan det kan håndteres.
– Det har jo vært mye snakk om smart vannteknologi, er det noe dere også lærer om?
– Vi har hatt en del om renseanlegg og hvordan de kan optimaliseres, og ikke dra med seg for mye kjemikalier som for eksempel gjødsel, som kan gå ut i sjøen. Vi sliter med det i Oslofjorden, hvor fisken dør fordi vi ikke klarer å rense vannet, sier Maria.
Overvann ses stadig oftere, og kan gjøre stor skade på bygninger og annen infrastruktur. Foto: Pixabay
Fast jobb lenge før studiene er avsluttet
Alle tre studentene har fått fast jobb mer enn et halvt år før de er ferdig med studiene.
Linda har alt begynt i en liten stillingsprosent, mens de to andre skal begynne å jobbe høsten etter fullført ingeniørutdanning.
De skal jobbe som rådgivere innen vann og avløp i konsulentselskapene Norconsult og Hafslund.
– Da jeg var ferdig med sommerjobben jeg hadde, bad de meg om å søke på stilling hos dem, forteller Linda.
– Jeg så utlyste stillinger i høst. Jeg søkte på dem på vanlig måte, kom inn til intervju og fikk jobben, sier Julie, som begynner i fast jobb i august.
– Jeg gjorde det samme, og viste interesse for at jeg hadde lyst til å jobbe med vann, sier Maria.
Og på vannfeltet har det vært lyst ut mange stillinger.
Myk start for nyutdannede
De får god opplæring og god oppfølging det første året i arbeid, med påfyll i forhold til det de har lært på OsloMet.
De fleste selskaper trenger flere ansatte på dette feltet på grunn av mye utbygging, vedlikehold og klimaendringer.
Praktisk og jobbaktuell utdanning
– Hva slags nytte har dere hatt av utdanningen på OsloMet? Er det veldig matnyttig det dere har lært, eller er det mest teoretisk og kanskje litt langt til praksisfeltet?
– Jeg synes de er veldig flinke til å legge opp oppgaver slik at det er jobbaktuelt, sier Maria.
– Og vi har vært mye ute på befaring innen vann- og miljøteknikk, for eksempel i Asker kommune og renseanlegget MIRA, der vi har sett hvordan de gjør det i praksis. Vi har også sett på kulverter, sier Julie.
– Vi besøker også bedrifter som forteller litt om hverdagen og hvordan det faktisk funker.
– Hvordan er det å være studenter på OsloMet?
– Jeg synes det har gått veldig bra. Det er lett å få kontakt med lærerne hvis man lurer på noe, og vi har jo Trimblelab i åttende etasje, der vi har tilgang når som helst, og kan sitte og jobbe med oppgaver, sier Linda.
– De fleste fagene har vært jobbrettet, slik at vi får innsikt i det vi går til når vi er ferdig med utdanningen.
Lærer å bruke dataverktøy som brukes i bransjen
Studentene får også lære å jobbe med dataverktøy som brukes i bransjen.
– I sommerjobben arbeidet jeg veldig mye i programmene AutoCAD og Revit med plantegninger og diagrammer, og da var det jeg hadde lært her veldig nyttig, sier Linda.
– Hva er mest interessant med vannfaget?
– Planlegging av anlegg, og se det i digital 3D-modell. Du kan tegne, og så ser du liksom alt om hvordan planen kan realiseres, sier Julie.