Det er viktig at fellesskapets ressurser og oppgaver forvaltes godt. Det ønsker studenter fra master i offentlig administrasjon og styring å bidra til.
– Jeg har alltid syntes at det har vært enormt spennende hvordan offentlig sektor blir styrt og ledet. Gjennom denne utdannelsen får jeg mulighet til å dykke lenger ned i styringsperspektivet og ledelsen.
– Offentlig sektor er i endring – en endring jeg gjerne vil være en del av, sier Josephine Larsen.
Relevant forskningspraksis
Den danske studenten går sitt andre studieår på offentlig administrasjon og styring ved OsloMet. Høstsemesteret 2020 var hun i forskningspraksis på Velferdsforskningsinstituttet NOVA.
Her jobbet hun med det såkalte CONTEXT-prosjektet som handler om nye organisasjons- og styringsformer i kommunal eldreomsorg.
– I løpet av praksisen har jeg utforsket nye organisasjonslandskaper i en norsk og en dansk kommune gjennom casestudier. Målet har vært å forstå hvordan ideer om integrerte personsentrerte tjenester blir forstått og oversatt til praksis, forklarer hun.
Josephine var ikke klar over at det var mulighet for forskningspraksis da hun valgte studiet, men ser i ettertid at det har vært en kjempefordel.
Ved å delta på et forskningsprosjekt har jeg kunnet tilegne meg praksisnær kunnskap, som er knyttet opp til spesialisert kunnskap om teorier og metoder innenfor administrasjon og styring.– Josephine Larsen
Nyttig for masteroppgaven
En master i offentlig administrasjon og styring gir kunnskap til å forstå og håndtere sammensatte utfordringer og endringsbehov i offentlig sektor.
Studentene lærer hvordan offentlig forvaltning er organisert og fungerer fra et statsvitenskapelig, økonomisk, juridisk og organisasjonsteoretisk perspektiv.
I tillegg kan de som velger forskningspraksis få nyttig erfaring med praktisk forskning, noe Larsen kan skrive under på.
– Jeg har fått innsikt i planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt. Gjennom empiriske undersøkelser og teoretisk refleksjon, har jeg også fått oversikt over ferdighetene som kreves for å gjennomføre et arbeid som holder en god vitenskapelig standard.
Hun tror denne erfaringen blir nyttig i arbeidet med masteroppgaven.
Prosjektpraksis i Oslo kommune
Masterstudiet i offentlig administrasjon og styring går over to år og er spesielt relevant for studenter som ønsker å jobbe i en offentlig virksomhet.
Det har student Malin Emilie Mørk fått erfare med praksis i Oslo kommune.
Å få muligheten til å få en fot inn i arbeidslivet allerede underveis i utdanningen, er fantastisk. Det gjør at man får kontakter, lærer arbeidslivet å kjenne, og ikke minst får anvende teori i praksis.– Malin Emilie Mørk
Malin Emilie har allerede en bachelorgrad i idrettsvitenskap med fordypning i "Sport Management" fra Norges Idrettshøgskole.
Med mastergraden i offentlig administrasjon og styring får hun et bredere kompetansegrunnlag og mer kunnskap om blant annet politikk og juridiske spørsmål.
Malin Emilie opplever det som spesielt nyttig å kunne studere faget på universitetet og samtidig bruke teorien i prosjektpraksis i Oslo kommune.
– Utviklings- og kompetanseetaten jobber med å etablere et nytt felles tilgangsstyringssystem for Oslo kommune. I løpet av høsten fikk en medstudent og jeg lov til å være med på å innhente og dokumentere virksomhetenes behov og krav til det nye systemet, forteller hun.
Parallelt med praksisen har hun hatt fagene personvernrett og offentlige anskaffelser og fikk mulighet til å bruke disse i forbindelse med prosjektet i Oslo kommune.
Studentene fikk i tillegg gjennomføre et eget prosjekt med fokus på personvern og informasjonssikkerhet, der de blant annet utformet informasjonstekster og var med på å utarbeide intervjuguide.
De gjennomførte også noen intervjuer i hovedprosjektet om felles tilgangsstyring.
– På denne måten kunne vi vurdere egen måloppnåelse mot de oppsatte målene og koble dette på pensumlitteratur, utdyper Malin Emilie.
Sosiale studenter
For begge masterstudentene har det sosiale miljøet både i klassen og ved OsloMet vært viktig for motivasjonen, spesielt da studiehøsten 2020 ikke ble helt som planlagt på grunn av koronapandemien.
– I masterklassen har vi blitt en god gjeng som møtes både på og utenfor universitetet. Det er godt å være en del av et studiemiljø, og vi er flinke til å gjøre hverandre gode ved å ha kollokviegrupper og jevnlig kontakt, sier Malin Emilie Mørk.
Josephine Larsen mener det gode muligheter for å være sosial på studiet, om man ønsker det.
– Studentrådet har jobbet hardt for det sosiale, og før koronarestriksjonene kom hadde vi fredagsbar, quiz-aften og julebord, avslutter hun.