Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Valen-Sendstad, Ådne (2023). Children's participation - human dignity as recognition. Grillitsch, Waltraud; Kerschbaumer, Florian; Oswald, Christian; Scherling, Josefine (Red.). Kinderrechte – Bildung – Beteiligung. Perspektiven aus Theorie und Praxis. s. 118-136. Beltz Juventa.
Ranasinghe Arachchige, Piyumani Panchali; Valen-Sendstad, Ådne (2022). The Right to Participation: Reflections on Young People's Participation in Climate Protests in the United Kingdom and Sri Lanka. Valen-Sendstad, Ådne; Saman Kumara, Jeewaka (Red.). Human Rights and Reconciliation in the Post-Conflict Multicultural Society in Sri Lanka.. s. 291-307. Godage International Publisher.
Valen-Sendstad, Ådne (2022). Human Dignity and Nonhuman Agents. Valen-Sendstad, Ådne; Saman Kumara, Jeewaka (Red.). Human Rights and Reconciliation in the Post-Conflict Multicultural Society in Sri Lanka.. s. 18-44. Godage International Publisher.
Valen-Sendstad, Ådne ; Saman Kumara, Jeewaka (2022). Human Rights and Reconciliation in the Post-Conflict Multicultural Society in Sri Lanka. ISBN: 978-624-00-1985-9. 344 s. Godage International Publisher.
Maagerø, Eva
;
Valen-Sendstad, Ådne
(2019).
Menneskeverd og menneskerettighetsundervisning.
En sosialsemiotisk multimodalitetsanalyse og drøfting av
verdighetsbegrepet i filmen A Path to Dignity: The Power of
Human Rights Education.
Christensen, Ingrid R.; Valen-Sendstad, Ådne (Red.).
Menneskeverd - en utfordring for skole og samfunn . s. 141-168.
Cappelen Damm AS.
https://doi.org/10.23865/noasp.90.ch6.
Valen-Sendstad, Ådne
(2019).
Menneskeverdet i tre nyere tolkninger som placeholder,
heuristisk og «flytende signifikant».
Christensen, Ingrid R.; Valen-Sendstad, Ådne (Red.).
Menneskeverd - en utfordring for skole og samfunn . s. 215-237.
Cappelen Damm AS.
https://doi.org/10.23865/noasp.90.ch9.
Valen-Sendstad, Ådne
; Christensen, Ingrid R.
(2019).
Menneskeverd - mangfoldige tilnærminger for en mangfoldig skole.
Christensen, Ingrid R.; Valen-Sendstad, Ådne (Red.).
Menneskeverd - en utfordring for skole og samfunn . s. 11-38.
Cappelen Damm AS.
https://doi.org/10.23865/noasp.90.ch1
Christensen, Ingrid R.;
Valen-Sendstad, Ådne
(2019).
Menneskeverd - en utfordring for skole og samfunn.
ISBN: 9788202665951.
237 s.
Cappelen Damm AS.
https://www.cappelendammundervisning.no/_menneskev
Valen-Sendstad, Ådne (2014). Religion, livssyn og etikk (RLE) som et demokratifag: pluralisme og demokratiske verdier. Madsen, Janne; Biseth, Heidi (Red.). Må vi snakke om demokrati? Om demokratisk praksis i skolen. s. 236-253. Universitetsforlaget.