English version
Andreas Eriksen

Andreas Eriksen

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Filosofi   Statsvitenskap og organisasjonsteori

Emner

Politisk filosofi   Profesjonsetikk   Forpliktelse   Normativitet   Legitimitet

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Eriksen, Andreas ; Michelle, Everson (2025). Health Policy: A Cautionary Tale of Constitutional Slippage and Polity Building between Crisis and Nation Building. Diane, Fromage; Adrienne, Héritier; Paul, Weismann (Red.). EU Regulatory Responses to Crises: Adaptation or Transformation?. s. 63-91. Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/9780198913825.003.0004

Christie, Lars; Eriksen, Andreas (2024). Exploiting trust : A moral guide. Rønn, Kira Vrist; Diderichsen, Adam; Hartmann, Mia; Hartvigsen, Melanie (Red.). Intelligence practices in high-trust societies : Scandinavian exceptionalism? . Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781032616377-16

Eriksen, Andreas ; Eriksen, Erik Oddvar (2024). Multilevel Reasoning: Conciliation and Deference in Complex Administrative Orders. International Journal of Public Administration.
https://doi.org/10.1080/01900692.2024.2435896

Salloch, Sabine; Eriksen, Andreas (2024). What Are Humans Doing in the Loop? Co-Reasoning and Practical Judgment When Using Machine Learning-Driven Decision Aids. American Journal of Bioethics.
https://doi.org/10.1080/15265161.2024.2353800

Eriksen, Andreas (2023). Hva er forskningslitterasitet? Og hvorfor trenger lærere det?. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-02

Pedersen Phillips, Kim; Eriksen, Andreas ; Mausethagen, Sølvi (2023). Educational Research Literacy: Philosophical Foundations and Empirical Applications. Professions and Professionalism. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/pp.5307

Eriksen, Andreas ; Eriksen, Erik Oddvar (2023). Rettssikkerhet gjennom begrunnelse: Nav og den offentlige bruken av fornuft. Tidsskrift for velferdsforskning. Vol. 26.
https://doi.org/10.18261/tfv.26.4.4

Heikkilä, Mirva; Eriksen, Andreas (2023). Polyphonic agency as precondition for teachers’ research literacy. Educational Philosophy and Theory.
https://doi.org/10.1080/00131857.2023.2224560

Eriksen, Andreas (2023). Et verktøy for alle? Læringsutbyttebeskrivelser og målkonflikt. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 107.
https://doi.org/10.18261/npt.107.1.4

Eriksen, Andreas (2022). The Research Literacy of Professionals: Reconciling Evidence-Based Practice and Practical Wisdom. 17 s. Professions and Professionalism. Vol. 12.
https://doi.org/10.7577/pp.4852





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig