Kort om
Jeg er professor i offentlig politikk og administrasjon ved handelshøyskolen ved Oslomet. Jeg har doktorgrad i statsvitenskap fra Universitetet i Tromsø (2004).
Mine forskningsinteresser knytter seg til organisasjonsfag generelt, med offentlige organisasjoner som empirisk nedslagsfelt. Forskningen min handler hovedsakelig om å forstå hvordan offentlige organisasjoner forholder seg til sine omgivelser og responderer på ulike former for press derifra, hvordan organisasjoners verdier og identitet kommer til uttrykk og forsøkes styrt, og hvordan ledelseskonsepter spres og oversettes.
Dataene kommer fra helsesektoren, direktorater og tilsyn, høyere utdanning, men også fra privat og ideell sektor. Teoretisk sett bygger jeg i stor grad på nyinstitusjonell teori, særlig den skandinaviske institusjonelle skolen.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Statsvitenskap og organisasjonsteori Offentlig og privat administrasjon
Emner
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Elmholdt, Kasper Trolle; Nielsen, Jeppe Agger;
Wæraas, Arild
; Meyer, Renate
(2024).
It Takes a Village: Translating Management Ideas through an Ecology of Roles.
Journal of Management Studies.
https://doi.org/10.1111/joms.13155
Wæraas, Arild
; Sirris, Stephen; Hellevik, Øystein Bjarte
(2024).
The Added Value of Civil Society Organizations in the Provision of Welfare State Services.
VOLUNTAS - International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations.
https://doi.org/10.1007/s11266-024-00639-6
Dahle, Dag Yngve;
Wæraas, Arild
(2023).
Ticket to rate: antecedents to turnover intention among teachers.
International Journal of Leadership in Education.
https://doi.org/10.1080/13603124.2023.2218107
Wæraas, Arild
; Nielsen, Jeppe Agger
(2023).
Translating management ideas: Imitation modes and translation outcomes.
Scandinavian Journal of Management.
Vol. 39.
https://doi.org/10.1016/j.scaman.2023.101262
Wæraas, Arild
; Sataøen, Hogne Lerøy
(2023).
Different strokes for different folks? The translation of public values into official meanings.
International Review of Administrative Sciences.
https://doi.org/10.1177/00208523231155756
Espedal, Gry; Løvaas, Beate Jelstad; Sirris, Stephen;
Wæraas, Arild
(2022).
Researching Values in Organisations and Leadership.
Espedal, Gry; Løvaas, Beate Jelstad; Sirris, Stephen; Wæraas, Arild (Red.).
Researching Values. Methodological Approaches for Understanding Values Work in Organizations and Leadership
. s. 1-12.
Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-90769-3_1
Wæraas, Arild
(2022).
Thematic analysis: Making values emerge from texts.
Espedal, Gry; Løvaas, Beate Jelstad; Sirris, Stephen; Wæraas, Arild (Red.).
Researching Values. Methodological Approaches for Understanding Values Work in Organizations and Leadership
. s. 153-170.
Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-90769-3_9
Espedal, Gry; Løvaas, Beate Jelstad; Sirris, Stephen;
Wæraas, Arild
(2022).
Researching Values. Methodological Approaches for Understanding Values Work in Organizations and Leadership.
ISBN: 978-3-030-90769-3.
284 s.
Palgrave Macmillan.
https://www.springerprofessional.de/en/researching
Rudolf, Wawrzyniec;
Wæraas, Arild
(2021).
Municipal Branding and Social Media: Comparing Poland, Norway, and Ukraine.
Zavattaro, Staci (Red.).
Public Branding and Marketing. A Global Viewpoint. s. 79-115.
Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-70505-3_6
Dahle, Dag Yngve;
Wæraas, Arild
(2020).
Silence from the brands: message control, brand ambassadorship, and the public interest.
International Journal of Organization Theory and Behavior.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1108/IJOTB-05-2019-0060