Kort om
Asgeir Falch-Eriksen leder faggruppen Globalisering og Sosial Bærekraft ved Institutt for sosialfag. Han er statsviter som spesialiserer seg innen demokrati, rettsstat, policyanalyse og sosialt arbeid i barnevernet.
Spesialisering:
- Menneskerettigheter og konstitusjonalisme: Har et forskningsfokus på menneskerettigheter, med en spesialisering i konstitusjonelle prinsipper og vern av individets integritet. Særlig innen barns rettigheter og rettighetenes praktiske håndhevelse i juridiske og samfunnsmessige kontekster.
- Politisk Teori: Ekspertise i demokrati, rettsstat og mekanismene for tillit og solidaritet, med særlig vekt på medborgerskapsteori og dens anvendelse i moderne forvaltning.
- Barnevernstjenester: Ekspertise innen analyse og politikkutvikling i barnevern, med vekt på håndhevelsen av barns rettigheter, institusjonelt design og beslutningsprosesser innenfor barnevernssystemer.
- Profesjonell praksis og utdanning: Foksu på analyse av profesjonelle praksiser, skjønn og tillit til profesjonelle, samt utdanningsrammeverket innen beslutningsorganer, rettet mot å forbedre effektiviteten og integriteten til barnevernstjenester.
- Fosterhjem og institusjonelt design: Strategiske innsikter i utformingen av moderne fosterhjemstjeneste som prioriterer velferden og rettighetene til barn under statlig omsorg.
Forskningsinteresser:
Mine forskningsinteresser ligger mellom tradisjonelle disiplingrenser som jus, statsvitenskap, sosiologi og historie, og integrerer borgerskapsteori i studiet av demokrati, rettsstaten, tillit og solidaritet, sosial bærekraft og profesjonssosiologi for å avdekke det komplekse samspillet mellom offentlig beslutningstaking og tvang, spesielt i kontekst av barnevernstjenester. Den tverrfaglige tilnærmingen tillater undersøkelser av hvordan profesjonell utdanning, institusjonelt design og beslutningsrammeverk og hvor institusjonelt design og profesjonell kvalifisering kan optimaliseres for å opprettholde demokratiets og menneskerettighetenes prinsipper, med særlig fokus på å sikre barns rettigheter.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosiologi Statsvitenskap og organisasjonsteori
Emner
Politisk teori Barnevern Demokratiteori Offentlig administrasjon og politikk Kunnskapspolitikk Profesjonsstudier Styring, tillit og kontroll
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Cosmopolitan turn and democratic sentiments (CONSENT)
CONSENT har til hensikt å empirisk undersøke til hvilken grad FNs konvensjon om barns rettigheter blir oppfattet som relevant i det offentlige ordskifte, i lovgivning og sentrale policy-dokumenter, og blant tjenestearbeidere i barnevernet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Toros, Karmen;
Falch-Eriksen, Asgeir
(2024).
“I got to say two or three lines”—A systematic review of children's participation in child protective services.
International Journal of Child Abuse & Neglect.
https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2024.106934
Toros, Karmen; Kozmenko, Olena;
Falch-Eriksen, Asgeir
(2024).
‘I just want to go home, is what I need’ – Voices of Ukrainian refugee children living in Estonia after fleeing the war.
Children and Youth Services Review.
Vol. 158.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107461
Falch-Eriksen, Asgeir (2023). Social exclusion of citizens of democratic welfare states. Takle, Marianne; Vedeler, Janikke Solstad; Schoyen, Mi Ah; Bøhler, Kjetil Klette; Falch-Eriksen, Asgeir (Red.). Citizenship and Social Exclusion at the Margins of the Welfare State. Routledge.
Hestbæk, Anne-Dorthe; Skivenes, Marit;
Falch-Eriksen, Asgeir
; Svendsen, Idamarie Leth;
Backe-Hansen, Elisabeth
(2023).
The Child Protection Systems in Denmark and Norway.
Berrick, Jill Duerr; Gilbert, Neil; Skivenes, Marit (Red.).
Oxford Handbook of Child Protection Systems.
Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197503546.013
Toros, Karmen;
Falch-Eriksen, Asgeir
; Lehtme, Rafaela; Saia, Koidu; McInnes, Allison; Soppitt, Sarah; Oswald, Rebecca; Walker, Samantha
(2023).
The Digital Turn in Social Work.
Dascalu, Mihai; Mealha, Óscar; Virku, s. (Red.).
Smart Learning Ecosystems as Engines of the Green and Digital Transition. SLERD 2023.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-99-5540-4_10
Falch-Eriksen, Asgeir (2023). Ledelse og menneskerettigheter. Hvordan prinsippet om barnets beste er styrende. Moe, Torill; Kvello, Øyvind (Red.). Barnevernledelse for framtiden. Fagbokforlaget.
Takle, Marianne ; Falch-Eriksen, Asgeir (2023). Citizenship in democratic welfare states: a typology of social exclusion. Takle, Marianne; Vedeler, Janikke Solstad; Schoyen, Mi Ah; Bøhler, Kjetil Klette; Falch-Eriksen, Asgeir (Red.). Citizenship and Social Exclusion at the Margins of the Welfare State. s. 193-209. Routledge.
Skivenes, Marit;
Falch-Eriksen, Asgeir
; Hassan, Bilal
(2023).
Restricting Family Life An Examination of Citizens’ Views on state interventions and Parental Freedom in Eight European Countries.
European Journal of Social Work.
https://doi.org/10.1080/13691457.2023.2227772
Takle, Marianne ; Vedeler, Janikke Solstad ; Schoyen, Mi Ah ; Bøhler, Kjetil Klette; Falch-Eriksen, Asgeir (2023). Citizenship and Social Exclusion at the Margins of the Welfare State. ISBN: 9781003347279. 274 s. Routledge. 10.4324/9781003347279
Toros, Karmen;
Falch-Eriksen, Asgeir
; Lehtme, Rafaela
(2023).
Challenges to social work professionalism during the COVID-19 pandemic: a qualitative analysis of child protective workers’ perspectives.
Journal of Social Work Practice.
https://doi.org/10.1080/02650533.2022.2162489