English version
Bas Senden

Bas Senden

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Panelstudie om lærerutdanning (TEPS)

    Studien har som mål å skape en omfattende panelstudieinfrastruktur om implementering av lærerutdanningen i Norge ,som følger både lærerstudenter, studieprogrammer og institusjoner over tid.

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Senden, Bas ; Jentsch, Armin; Teig, Nani; Nilsen, Trude; Fauskanger, Janne; Frågåt, Thomas ; Maugesten, Marianne; Mork, Sonja Merethe; Mosvold, Reidar; Nortvedt, Guri A.; Olufsen, Magne; Sjøberg, Mari; Staberg, Ragnhild Lyngved; Selling, Alexander Jonas Viktor; Stovner, Roar Bakken ; Ødegaard, Marianne (2025). Context matters: adapting and validating the TEDS-instruct observation instrument assessing teaching quality for its use in Norwegian primary education. Frontiers in Education. Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1483092

Senden, Bas ; Teig, Nani; Nilsen, Trude (2023). Studying the comparability of student perceptions of teaching quality across 38 countries. International Journal of Educational Research Open. Vol. 5.
https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100309

Senden, Bas ; Nilsen, Trude; Teig, Nani (2023). The validity of student ratings of teaching quality: Factorial structure, comparability, and the relation to achievement. Studies in Educational Evaluation. Vol. 78.
https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2023.101274

Senden, Bas ; Nilsen, Trude; Blömeke, Sigrid (2021). Instructional Quality: A Review of Conceptualizations, Measurement Approaches, and Research Findings. Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael (Red.). Ways of Analyzing Teaching Quality.Potentials and Pitfalls. s. 140-172. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215045054-2021-05

Teig, Nani; Bergem, Ole Kristian; Nilsen, Trude; Senden, Bas (2021). Gir utforskende arbeidsmåter i naturfag bedre læringsutbytte?. Nilsen, Trude; Kaarstein, Hege (Red.). Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. s. 46-72. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-03



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig