Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Panelstudie om lærerutdanning (TEPS)
Studien har som mål å skape en omfattende panelstudieinfrastruktur om implementering av lærerutdanningen i Norge ,som følger både lærerstudenter, studieprogrammer og institusjoner over tid.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Senden, Bas
; Jentsch, Armin; Teig, Nani; Nilsen, Trude; Fauskanger, Janne;
Frågåt, Thomas
; Maugesten, Marianne; Mork, Sonja Merethe; Mosvold, Reidar; Nortvedt, Guri A.; Olufsen, Magne; Sjøberg, Mari; Staberg, Ragnhild Lyngved; Selling, Alexander Jonas Viktor;
Stovner, Roar Bakken
; Ødegaard, Marianne
(2025).
Context matters: adapting and validating the TEDS-instruct observation instrument assessing teaching quality for its use in Norwegian primary education.
Frontiers in Education.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1483092
Senden, Bas
; Teig, Nani; Nilsen, Trude
(2023).
Studying the comparability of student perceptions of teaching quality across 38 countries.
International Journal of Educational Research Open.
Vol. 5.
https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100309
Senden, Bas
; Nilsen, Trude; Teig, Nani
(2023).
The validity of student ratings of teaching quality: Factorial structure, comparability, and the relation to achievement.
Studies in Educational Evaluation.
Vol. 78.
https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2023.101274
Senden, Bas
; Nilsen, Trude; Blömeke, Sigrid
(2021).
Instructional Quality: A Review of Conceptualizations,
Measurement Approaches, and Research Findings.
Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael (Red.).
Ways of Analyzing Teaching Quality.Potentials and Pitfalls. s. 140-172.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215045054-2021-05
Teig, Nani; Bergem, Ole Kristian; Nilsen, Trude;
Senden, Bas
(2021).
Gir utforskende arbeidsmåter i naturfag bedre læringsutbytte?.
Nilsen, Trude; Kaarstein, Hege (Red.).
Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. s. 46-72.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-03