Kort om
Jeg er ekstern PhD-student ved Senter for profesjonsforskning (SPS) ved OsloMet, hvor jeg forsker på vurdering i høyere utdanning. Samtidig er jeg ansatt ved Politihøgskolen, hvor jeg jobber med utdanning og forskning. Min utdanningsbakgrunn er innen politi (bachelor) og pedagogikk (master). Jeg er medlem av forskningsgruppen Profesjonskunnskap og kvalifisering.
I PhD-prosjektet undersøker jeg det komplekse og flerdimensjonale fenomenet 'vurderernes vurderinger' (eng. evaluative judgements) i konteksten av interne og eksterne sensorers vurderinger av bacheloroppgaver ved Politihøgskolen. Prosjektet benytter en kombinasjon av metoder, inkludert deltakende observasjon i samsensurmøter og fokusgruppeintervjuer med sensorer - alle knyttet til reelle vurderingssituasjoner. Målet er å utvikle kunnskap om prosessene bak karakterbeslutningene og hvordan disse formes og utøves i samsensur. Selv om samsensur er ment å sikre konsistens og rettferdighet i vurderinger, er disse prosessene ofte skjulte for andre enn de involverte, og gir ikke nødvendigvis innsikt i hvordan enighet om karakter oppnås. Karakterer har stor betydning for både studenter og samfunnet, ettersom de ofte avgjør prioriteringer i videre utdanning og ansettelser.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Sensorsamsvar i høyere utdanning
Ph.d.-prosjektet undersøker undersøke hvordan ulike sensorer i høyere utdanning vurderer de samme studentprestasjoner – i karaktersetting, begrunnelser og arbeidsprosesser.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Sætre, Christine
(2025).
Behind the grades: co-constructing fairness to reach agreement in evaluative judgement.
Assessment & Evaluation in Higher Education.
Vol. 50.
https://doi.org/10.1080/02602938.2024.2373789
Sætre, Christine
(2024).
Behind the grades: co-constructing fairness to reach agreement in evaluative judgement.
Assessment & Evaluation in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/02602938.2024.2373789
Sætre, Christine ; Sunde, Nina (2024). Analyse av argumenter. Et logisk analyseperspektiv. Sunde, Nina; Sætre, Christine (Red.). Analyse i etterforskning. s. 90-110. Gyldendal Akademisk.
Sunde, Nina; Sætre, Christine (2024). Spordrevne og hypotesedrevne undersøkelsesprosesser. Sunde, Nina; Sætre, Christine (Red.). Analyse i etterforskning. s. 37-58. Gyldendal Akademisk.
Sunde, Nina; Sætre, Christine (2024). Analyse i etterforskning. ISBN: 9788205603219. 342 s. Gyldendal Akademisk.