Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Samfunnsvitenskap Kvinne- og kjønnsstudier Arkitektur- og designteori Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Humaniora Folkloristikk, etnologi
Emner
Arbeid Kulturelle studier av kunnskap og vitenskap Epistemologi Informasjonsteknologi Identitet og psykologi Kulturanalyse Feministisk teori Brukermedvirkning i forskning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Søndre media
Prosjektet skal fremme ungdoms vilje og engasjement i offentlig ytring og deltakelse. Søndre Media vil etablere en medietjeneste for og av ungdom på Holmlia, en medialab, og et opplæringsopplegg om offentlig ytring og publisering.
-
U-YouPa – Understanding Youth Participation and Media literacy in Digital Dialogue Spaces
U-YouPa undersøker hvordan unge mennesker i forskjellige europeiske land deltar i ulike digitale medierom.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Skjerven, Astrid ; Løvbak Berg, Lisbeth ; Nielsen, Liv Merete; Stuedahl, Dagny (2025). Mediating sustainability in the consumer society. ISBN: 9781032492193. 253 s. Routledge.
Skjerven, Astrid
;
Løvbak Berg, Lisbeth
;
Nielsen, Liv Merete
;
Stuedahl, Dagny
(2024).
Introduction.
Skjerven, Astrid; Løvbak Berg, Lisbeth; Nielsen, Liv Merete; Stuedahl, Dagny (Red.).
Mediating Sustainability in the Consumer Society. s. 1-9.
Routledge.
https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.432
Skjerven, Astrid
;
Løvbak Berg, Lisbeth
;
Nielsen, Liv Merete
;
Stuedahl, Dagny
(2024).
Mediating Sustainability in the Consumer Society.
ISBN: 9781003392705.
254 s.
Routledge.
https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9
Hornmoen, Harald
;
Hågvar, Yngve Benestad
;
Hyde-Clarke, Nathalie
;
Fonn, Birgitte Kjos
;
Stuedahl, Dagny
(2022).
Media narratives, agonistic deliberation, and Skam
An analysis of how young people communicate in digital spaces.
Nordicom Review.
Vol. 43.
https://doi.org/10.2478/nor-2022-0001
Eikeland, Ingrid;
Stuedahl, Dagny
(2021).
Co-Designing a Controversy-Based Educational Programme in a Science Centre.
Achiam, Marianne; Dillon, Justin; Glackin, Melissa (Red.).
Addressing Wicked Problems through Science Education: The Role of Out-of-School Experiences. s. 9-32.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-74266-9_2
Stuedahl, Dagny
; Lefkaditou, Ageliki; Ellefsen, Gro Synnøve; Skåtun, Torhild
(2021).
Design anthropological approaches in collaborative museum curation.
22 s.
Design Studies.
Vol. 75.
https://doi.org/10.1016/j.destud.2021.101021
Holdgaard, Nanna; Stuedahl, Dagny (2021). Brugerindragende museumsdesign. Hejlskov Larsen, Ane; Skytte Jacobsen, Lise; Nørskov, Vinnie (Red.). s. 317-339. Aarhus Universitetsforlag.
Stuedahl, Dagny ; Lefkaditou, Ageliki; Messenbrink, Tobias (2020). Participation and dialogue: curatorial reflexivity in participatory processes. Galani, Areti; Mason, Rhiannon; Arrigoni, Gabi (Red.). European Heritage, Dialogue and Digital Practices. Routledge.
Roth, Solveig Iren;
Stuedahl, Dagny
(2020).
Multi-ethnic Girls’ Social Positional Identities in Educational Transitions.
Girlhood Studies An Interdisciplinary Journal.
Vol. 13.
https://doi.org/10.3167/ghs.2020.130107
Stuedahl, Dagny ; Skåtun, Torhild; Lefkaditou, Ageliki (2020). Participation and dialogue: curatorial reflexivity in participatory processes. Galani, Areti; Mason, Rhiannon; Arrigoni, Gabi (Red.). European Heritage, Dialogue and Digital Practices. s. 62-84. Routledge.