Kort om
Med fokus på det tverrfaglige krysset mellom nevrovitenskap, pediatri og musikkpsykologi, er jeg førsteamanuensis i spedbarnshjerneutvikling og medlem av forskningsgruppen Advanced Health Intelligence and Brain-Inspired Technologies (ADEPT) ved OsloMet - storbyuniversitetet i Norge. Jeg er hovedsakelig interessert i å forstå hvordan hjernen utvikler seg i de første 1500 dagene av livet. For å oppnå mitt mål bruker jeg nevroavbildning (qEEG-ABR-aEEG), atferdsmetoder og observasjonsmetoder. Jeg har fått omfattende opplæring og jobbet ved mange prestisjefylte institusjoner, inkludert Harvard University (Postdoktor i Mind, Brain and Education-programmet og Athinoula Martinos-senteret for biomedisinsk avbildning), University of East Anglia (PhD i musikkpsykologi), UCL, University of London, samt International Brain Research Organisation (postdoktortrening i anvendt nevrovitenskap og nevroavbildning). Jeg publiserer og vurderer regelmessig forskning for store tidsskrifter innen feltet, samtidig som jeg er assisterende redaktør for tidsskriftet Frontiers in Pediatric Psychology, og gjesteredaktør for tidsskriftet Frontiers in Pediatrics innen det spesielle forskningstemaet 'Medical Neurohumanities in Pediatric Care'. Jeg er medlem av International Congress of Infant Studies (ICIS), New York Academy of Sciences (NYAS), Fetal Infant and Toddler Neuroimaging Group (FITNG), Fellow av Higher Education Academy (FHEA), Storbritannia, og jeg har Qualified Teacher Status (QTS) fra National College for Teaching and Leadership, Storbritannia, og det greske utdanningsdepartementet (QTS). Jeg er styremedlem i Bright Start Foundation for Maternal and Child Health i Sveits, og i et banebrytende initiativ var jeg med å lede samarbeidet mellom Verdens helseorganisasjon (WHO) og Canadian University Dubai om et kompetansesenter for arbeidsrelatert mental helse mellom 2019-2020. Gjennom min karriere har jeg gitt råd til organisasjoner som Fundación Botín i Spania, Early Arts Foundation i Storbritannia, og Early Years TV-programmer ved BBC, Storbritannia. I august 2023 aksepterte jeg rollen som hovedakademiker for Norge i ledelseskomiteen for EU Cost Action CA22111 - et europeisk konsortium som skal avgjøre hvordan komplekse, virkelige miljøer påvirker hjerneutviklingen. Nylig ble jeg sertifisert av Verdens helseorganisasjon som spesialist innen sosial resept, en sertifisering som anerkjenner min ekspertise i å veilede individer mot ikke-farmakologiske kilder til støtte og behandling, med fokus på helhetlig velvære og utvikling. Til slutt, etter en personlig invitasjon fra forlaget Springer Nature, har jeg nylig blitt utnevnt til redaktør og hovedforfatter for den banebrytende boken Infant Neuroscience and Music: Insights into Development and Medicine (kommer i 2025).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Kognitiv psykologi Sosial- og arbeidspsykologi
Emner
Nevrovitenskap Music Infant Development Electroencephalography Auditory Brainstem Response Educational Habilitation
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Papatzikis, Efthymios
; Dimitropoulos, K; Tataropoulou, Kassandra; Kyrtsoudi, Maria; Pasoudi, Elena; O'Toole, John M.; Nika, Angeliki
(2024).
The father’s singing voice may impact premature infants’ brain more than their mother’s: A study protocol and preliminary data on a singing and EEG randomized controlled trial (RCT) based on the fundamental frequency of voice and kinship parameters.
medRxiv.
https://doi.org/10.1101/2024.09.29.24314570
Dimitropoulos, Kyriakos;
Papatzikis, Efthymios
; Tataropoulou, Kassandra; Kyrtsoudi, Maria; Passoudi, Elena; Nika, Aggeliki
(2024).
Assessing the impact of singing fundamental frequency (F0) on premature infants’ brain: A qEEG-based study in the neonatal intensive care unit (NICU).
Music and Medicine.
Vol. 16.
https://mmd.iammonline.com/index.php/musmed/issue/
Papatzikis, Efthymios
; Dimitropoulos, Kyriakos; Tataropoulou, Kassandra; Kyrtsoudi, Maria; Passoudi, Elena; Nika, Aggeliki
(2024).
Advancing EEG processing and analysis in neonatal music interventions: Introducing a specialized qEEG pipeline for premature infants in the NICU.
Music and Medicine.
Vol. 16.
https://mmd.iammonline.com/index.php/musmed/issue/
Agapaki, Maria; Pinkerton, Elizabeth; Papatzikis, Efthymios (2024). Music and neuroscience research for mental health, cognition, and development: Ways forward. Music and Medicine. Vol. 16.
Papatzikis, Efthymios
(2024).
Neuroimaging-Guided Music Interventions for Infants in NICU.
JAMA pediatrics.
Vol. 178.
https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2024.1886
Papatzikis, Efthymios
; Agapaki, Maria; Naveena Selvan, Rosari; Hanson-Abromeit, Deanna; Gold, Christian; Epstein, Shulamit; Lok, U Wun Vivian; Barda, Evrykleia; Pandey, Varun
(2024).
Music Medicine and Music Therapy in Pediatric Care: A systematic review of passive music listening research applications and findings on infant development and medical practice.
medRxiv.
https://doi.org/10.1101/2024.04.02.24305202
Pliogou, Vasiliki; Zaragas, Harilaos; Tromara, Sophia; Koliopoulou, Athina;
Papatzikis, Efthymios
(2024).
Distance Education in Early Childhood Education
During the COVID-19 Pandemic: Teachers’ and
Parents’ Perspectives and Experiences in Greece.
The Educational Review, USA.
Vol. 8.
https://doi.org/10.26855/er.2024.01.001
Bampa, Grigoria; Moraitou, Despina; Metallidou, Panagiota; Masoura, Elvira; Papantoniou, Georgia; Sofologi, Maria; Kougioumtzis, Georgios;
Papatzikis, Efthymios
; Tsolaki, Magdalini
(2024).
Metacognitive beliefs of efficacy about daily life situations and use of cognitive strategies in amnestic mild cognitive impairment: a cross-sectional study.
Frontiers in Psychology.
Vol. 15.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1275678
Papatzikis, Efthymios
(2023).
Music and Brain: Looking at research conducted in the first 20 years of the century (in Greek: Μουσική και εγκέφαλος: μια ματιά στο απόγειο της έρευνας των 20 πρώτων χρόνων του αιώνα).
Dritsas, Thanasis (Red.).
Papazissis Pub..
https://papazissi.gr/product/i-mousiki-os-farmako-
Bampa, Grigoria; Tsolaki, Magdalini; Moraitou, Despina; Metallidou, Panagiota; Masoura, Elvira; Mintziviri, Maria; Paparis, Konstantinos; Tsourou, Dorothea; Papantoniou, Georgia; Sofologi, Maria; Papaliagkas, Vasileios; Kougioumtzis, Georgios;
Papatzikis, Efthymios
(2023).
Metacognitive Differences in Amnestic Mild Cognitive Impairment and Healthy Cognition: A Cross-Sectional Study Employing Online Measures.
Journal of Intelligence.
Vol. 11.
https://doi.org/10.3390/jintelligence11090184