Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Karlsen, Niklas;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Pajchel, Katarina
(2024).
Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-09
Mestad, Idar;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Henriksen, Ellen Karoline
(2024).
Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 55-73.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Henriksen, Ellen Karoline
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2024).
Introduksjon til forskningsbasert lærerutdanning i naturfag og prosjekt TRELIS.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 17-31.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Henriksen, Ellen Karoline
;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Pajchel, Katarina
; Mestad, Idar;
Eklund, Gunilla Brita Maria
(2024).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
ISBN: 9788215069555.
351 s.
Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695
Bøe, Maria Vetleseter; Lauvland, Anders;
Henriksen, Ellen Karoline
(2024).
How Motivation for Undergraduate Physics Interacts With Learning Activities in a System With Built-In Autonomy.
Science Education.
https://doi.org/10.1002/sce.21912
Karlsen, Niklas;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Pajchel, Katarina
(2024).
Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education.
13 s.
Journal of Science Education and Technology.
https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
(2023).
Fostering research literate science teachers: Science teacher educators’ views on research-based teacher education.
14 s.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.9582
Strat, Tonje Tomine Seland;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2023).
Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review.
58 s.
Studies in science education.
https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148
Odden, Tor Ole Bigton; Lauvland, Anders; Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline
(2023).
Implementing the learning assistant model in European higher education.
European Journal of Physics.
Vol. 44.
https://doi.org/10.1088/1361-6404/acb39e
Mork, Sonja Merethe;
Henriksen, Ellen Karoline
; Haug, Berit; Jorde, Doris; Frøyland, Merethe
(2021).
Defining knowledge domains for science teacher educators.
International Journal of Science Education.
https://doi.org/10.1080/09500693.2021.2006819