Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Anvendt språkvitenskap Nordiske språk
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Moraczewska, Agnieszka Malgorzata;
Randen, Gunhild Tveit
(2024).
“To make the student exist” – Bilingual Subject Teachers’ Narratives about Multilingualism in Language Support Classes in Norway.
Bilingual Research Journal.
https://doi.org/10.1080/15235882.2024.2356579
Randen, Gunhild Tveit (2022). Anything still goes! jakta på eit paradigme etter den fleirspråklege vendinga. Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne; Gujord, Ann-Kristin Helland (Red.). Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. s. 263-282. Alvheim og Eide Akademisk forlag.
Randen, Gunhild Tveit (2022). ‘The Sound of Asking a Question’: Metalanguage and Crosslinguistic Awareness in Adults Learning Norwegian as an Additional Language. Monsen, Marte; Steien, Guri Bordal (Red.). Language Learning and Forced Migration. s. 139-155. Multilingual Matters.
Randen, Gunhild Tveit ; Heydari, Golara (2021). Norskprøven fra papir til skjerm -Læreres oppfatninger om digitalisering av prøven i leseforståelse. Monsen, Marte; Pájaro, Verónica (Red.). Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk.
Alstad, Gunhild Tomter;
Randen, Gunhild Tveit
; Aasen, Solveig Fredriksen
(2020).
Læreroppfatninger om endring.
En studie av barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vol. 36.
https://hdl.handle.net/11250/2729989
Horbowicz, Paulina; Nordanger, Marte;
Randen, Gunhild Tveit
(2020).
Variabilitet og endring i utviklingen av epistemiske konstruksjoner i norsk som andrespråk: et dynamisk bruksbasert perspektiv.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vol. 36.
https://hdl.handle.net/11250/2723215
Randen, Gunhild Tveit ; Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2018). Metaspråklig bevissthet og andrespråkslæring i skolen. Gujord, Ann-Kristin Helland; Randen, Gunhild Tveit (Red.). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. s. 311-335. Cappelen Damm Akademisk.
Gujord, Ann-Kristin Helland; Randen, Gunhild Tveit (2018). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. ISBN: 9788202584702. Cappelen Damm Akademisk.
Randen, Gunhild Tveit (2018). Norskkompetanse og multikompetanse hos flerspråklige elever. Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter; Randen, Gunhild Tveit (Red.). Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. s. 97-121. Fagbokforlaget.
Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter;
Randen, Gunhild Tveit
(2018).
Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning.
ISBN: 978-82-450-2350-3.
293 s.
Fagbokforlaget.
https://www.fagbokforlaget.no/Litterasitet-og-fler