Kort om
Hovedinteresseområder i undervisning og forskning:
- Pedagogikk og filosofi
- Tanke og formidling av tanker/erfaring og formidling av erfaring
- Fenomenologi, hermeneutikk, kritisk teori
- Vitenskapsteori og metodeutvikling i estetiske fag
- Pedagogikk og estetiske fag, særlig musikk og litteratur
- Sentrale begreper i forskning og undervisning: Eksistens, væren, erfaring, estetikk og kunst, kritikk, kreativitet, mystikk, virkelighet, sannhet, lidenskap, smerte, kjærlighet og negativitet.
Jeg begynte som førsteamanuensis i pedagogikk ved OsloMet, Institutt for estetiske fag i 2022 og leder fra og med 2024 forskningsgruppen Utdanning og samfunn. Jeg er professor (20%) i filosofi ved Steinerhøyskolen i Oslo. I 2017-2022 arbeidet jeg som forskningsleder og professor i filosofi ved Steinerhøyskolen. Jeg har også undervist mye på Norges musikkhøgskole og vært gjesteforsker på Ibsen-senteret/UiO. Jeg har bodd lenge i Tyskland og arbeidet som forsker og lektor ved Universitetet i Hamburg og Universitetet i Rostock. I 2010 tok jeg en doktorgrad i filosofi ved Teknisk Universitet Dresden, og i 2017 tok jeg en PhD i Music Performance Studies ved Norges musikkhøgskole. Jeg har min utdanning fra Humboldt-Universitetet i Berlin og Kunst-universitetet i Berlin.
Jeg er leder av Norsk musikkforskerlag og fagansvarlig for estetikk i Store Norske Leksikon.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Holm, Henrik (2023). Ästhetische Bildung in der digitalen Kultur. Überlegungen im Anschluss an Adorno. Voropai, Lioudmila; Popp, Judith-Frederike (Red.). s. 237-249. Kulturverlag Kadmos.
Holm, Henrik ; Kast, Christina (2023). Philosophie und Verzweiflung: Hinführende Gedanken und Einführung in die Beiträge. Holm, Henrik; Kast, Christina (Red.). s. 7-14. Verlag Karl Alber.
Holm, Henrik (2023). Der Tod macht alles lächerlich. Zur Verzweiflung als Lebensunmöglichkeit bei Thomas Bernhard. Holm, Henrik; Kast, Christina (Red.). s. 93-108. Verlag Karl Alber.
Holm, Henrik ; Kast, Christina (2023). Am Abgrund des Geistes. Philosophie und Verzweiflung. ISBN: 978-3-495-99475-7. 350 s. Verlag Karl Alber.
Holm, Henrik
(2022).
Musikk og religion som estetisk erfaring. Et augustinsk perspektiv.
Holm, Henrik; Varkøy, Øivind (Red.).
Music and Religion: Texts on Music in Religion and Religion in Music.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.177
Holm, Henrik
; Varkøy, Øivind
(2022).
Musikk og religion: Tekster om musikk i religion og religion i musikk.
ISBN: 9788202790271.
418 s.
Cappelen Damm Akademisk.
https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/
Holm, Henrik
(2022).
Das Denken zwischen Tragödie und Komödie:Friedrich Nietzsche und Thomas Bernhard.
Georg, Jutta; Reschke, Renate; Vivarelli, Vivetta (Red.).
s. 1-16.
Brill | Fink.
https://doi.org/https://doi.org/10.30965/978384676
Holm, Henrik (2021). Der philosophische Möglichkeitssinn bei Schopenhauer. Ein Versuch über die Aktualität des Pessimismus (für das Politische). Kast, Christina (Red.). s. 259-272. Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG.
Holm, Henrik (2021). Art as Practice of Differentiation: From a Performative Exercise to the Epistemic World of Imponderable Evidence. Research on Steiner Education.
Holm, Henrik
(2021).
Augustine on Religious Education as Aesthetic Experience.
Religious Education.
https://doi.org/10.1080/00344087.2021.1922024