Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hiim, Hilde
;
Sylte, Ann Lisa
(2024).
Collaboration Between Educational Institutions and the Practical Field in Teacher Education-Epistemological Perspectives in a Project Aiming to Enhance Relevance in Vocational Teacher Education Through the Development of Teacher Education Schools.
Social Education Research (SER).
https://doi.org/10.37256/ser.5220244488
Hiim, Hilde
(2023).
Developing teacher professionalism in an era of neo-liberalism.
McNiff, Jean (Red.).
Representations of the Academic: Challenging Assumptions in Higher Education .
Routledge.
https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781351053
Hiim, Hilde (2022). The Quality and status of Norwegian VET. Billet, Stephen; Stalder, Barbara Elisabeth; Aarkrog, Vibe; Choy, Sarojni; Hodge, Steven; Le, Anh Hai (Red.). The Standing of Vocational Education and the Occupations It Serves Current Concerns and Strategies For Enhancing That Standing. s. 201-222. Springer.
Hiim, Hilde
(2022).
How Can Collaboration between Schools and Workplaces Contribute to Relevant Vocational Education?: Results of an Action Research Project in the School-based Part of Norwegian Vocational Education and Training.
Vocations and Learning.
https://doi.org/10.1007/s12186-022-09300-z
Johnsen, Kjersti Lisbeth
;
Hiim, Hilde
(2020).
Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen.
20 s.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 11.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.211111
Hiim, Hilde
(2020).
Likheter og forskjeller mellom tilnærminger til aksjonsforskning.
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch1
Hiim, Hilde
(2020).
Å vurdere yrkeskompetanse. Hva er yrkeskompetanse og hvordan kan den vurderes?.
21 s.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010345
Hiim, Hilde
(2020).
The quality and standing of school-based Norwegian VET.
21 s.
Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 72.
https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1734062
Gjøtterud, Sigrid;
Hiim, Hilde
; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene
(2020).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2.
ISBN: 9788202652296.
597 s.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121
Aakernes, Nina
;
Hiim, Hilde
(2019).
Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3202