English version
Jamie Johnston

Jamie Johnston

Kort om

UTDANNING

2017 PhD Oslo Metropolitan University, Library and Information Science

2014 MA Malmö University, International Migration and Ethnic Relations (IMER)

2010 MA University of Arizona, Information Resources and Library Science (MLIS)

2005 BA University of Iceland, Library and Information Science, minor in Spanish

FORSKNINGSINTERESSE

Min forskning undersøker hvordan biblioteker og kulturinstitusjoner fremmer sosial inkludering, medborgerengasjement og demokratisk deltakelse. Gjennom empiriske studier og teoretiske innsikter undersøker jeg deres rolle i å fremme interkulturell dialog, støtte integrering og bidra til den offentlige sfæren, samtidig som jeg vurderer de profesjonelle ferdighetene og rolleimplikasjonene for bibliotekarer. Mitt overordnede mål er å få innsikt i hvordan bibliotektjenester basert på brukerdeltakelse kan møte samfunnsutfordringer og legge til rette for demokratiske prosesser. I tillegg har jeg som mål å gi innsikt som optimaliserer bibliotekpraksis og -politikk for å forbedre tjenestelevering til diverse samfunn, fremme samfunnsbygging og styrke demokrati.

 

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Biblioteks- og informasjonsvitenskap

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Khosrowjerdi, Mahmood ; Johnston, Jamie ; Rydbeck, Kerstin; Vårheim, Andreas ; Huvila, Isto; Tóth, Máté; Pálsdóttir, Ágústa; Mierzecka, Anna (2024). Professional identity of public librarians, archivists, and museum professionals in five European countries. Journal of Documentation.
https://doi.org/10.1108/JD-03-2024-0060

Johnston, Jamie ; Mierzecka, Anna; Tóth, Máté; Paul, Magdalena; Kisilowska-Szurmińska, Małgorzata; Khosrowjerdi, Mahmood ; Vårheim, Andreas ; Rydbeck, Kerstin; Jochumsen, Henrik; Hvenegaard Rasmussen, Casper; Pálsdóttir, Ágústa; Olson, Anna; Skare, Roswitha; Mathiasson, Mia (2024). Public libraries’ role in supporting Ukrainian refugees: A focus on Hungary and Poland. Journal of Librarianship and Information Science.
https://doi.org/10.1177/09610006241259490

Toth, Mate; Rasmussen, Casper Hvenegaard; Vårheim, Andreas ; Johnston, Jamie ; Khosrowjerdi, Mahmood (2024). Librarians, archivists, and museum professionals’ role perceptions and cross sectoral collaboration – Signs of convergence?. Journal of Librarianship and Information Science.
https://doi.org/10.1177/09610006241245101

Johnston, Jamie ; Green, Miriam-Marie; Reuter, Katja; Piščikova, Viktorija; Derksen, Benjamin; Eigenbrodt, Olaf; Aue, Stefan; Babra, Andra Marta; Babris, Matijs; Dalsgaard Krag, Susanne; Hansen, Lars; Zeuner, Martin Hauge; Müller-Laackman, Jonas; Johnsen, Solveig (2024). Engaging Users in Creating the Next Library Space: Innovative and Experimental Design. o-bib. Das offene Bibliotheksjournal.

Igarashi, Tomoya; Johnston, Jamie ; Koizumi, Masanori (2024). Community Members’ Perspective on Public Libraries as Places to Overcome Social Divisions: A Case Study in Oslo. Sserwanga, Isaac; Joho, Hideo; Ma, Jie; Hansen, Preben; Wu, Dan; Koizumi, Masanori (Red.). Wisdom, Well-Being, Win-Win. s. 322-337. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-57860-1_22

Tveit, Åse Kristine ; Johnston, Jamie (2023). Talking about picturebooks in libraries’ language cafes. Journal of Librarianship and Information Science.
https://doi.org/10.1177/09610006231173681

Igarashi, Tomoya; Koizumi, Masanori; Johnston, Jamie (2023). Public Library Programming and Events for Overcoming Social Divisions. Libri.
https://doi.org/10.1515/libri-2023-0014

Johnston, Jamie ; Huvila, Isto; Jochumsen, Henrik; Khosrowjerdi, Mahmood ; Mierzecka, Anna; Pálsdóttir, Ágústa (2023). LAM professionals' roles and attitudes to user participation in Norway and Sweden. Library & Information Science Research. Vol. 45.
https://doi.org/10.1016/j.lisr.2023.101249

Jochumsen, Henrik; Johnston, Jamie ; Vårheim, Andreas (2022). Pursuing sustainable futures through LAMs. Hvenegaard Rasmussen, Casper; Rydbeck, Kerstin; Larsen, Håkon (Red.). Libraries, Archives, and Museums in Transition: Changes, Challenges, and Convergence in a Scandinavian Perspective. s. 215-229. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003188834

Rydbeck, Kerstin; Johnston, Jamie ; Pálsdóttir, Ágústa; Khosrowjerdi, Mahmood ; Vårheim, Andreas ; Audunson, Ragnar Andreas ; Hvenegaard Rasmussen, Casper; Jochumsen, Henrik (2022). Social reading and the public sphere in Nordic public libraries: a comparative study. 7 s. Information research. Vol. 27 .
https://doi.org/10.47989/colis2234





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig