English version
Jan Sverre Knudsen

Jan Sverre Knudsen

Kort om

Mitt akademiske arbeid knytter an til en rekke disipliner innen musikkforskning: musikkpedagogikk, musikkterapi, musikkantropologi og musikksosiologi. Mine faglige interesser springer ut fra et ønske om å undersøke hvordan musikalsk praksis får mening og kraft - som symbol på nasjonal identitet, som redskap til å bygge samhold, som terapeutisk behandling eller som spontan improvisert kommunikasjon mellom barn.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Musikkvitenskap   Annen musikkvitenskap   Musikkpedagogikk   Humaniora

Emner

Musikkantropologi   Musikkterapi   Populærmusikkforskning

Forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Knudsen, Jan Sverre ; Graça, Jorge; Rodrigues, Paulo M.; Rodrigues, Helena (2024). Constraints and creativity: Transforming a live artistic experience for children into Zoom. Nordic Journal of Art and Research (A & R). Vol. 13.
https://doi.org/https://doi.org/10.7577/ar.5837

Christophersen, Catharina Renate; Plaza, José Luis Aróstegui; Holdhus, Kari Mette; Kenny, Ailbhe; Knudsen, Jan Sverre ; Lindgren, Monica; Väkevä, Lauri; Viig, Tine Grieg (2023). Music Teacher Education for the Future: Reflections on Change. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT). Vol. 22.
https://doi.org/10.22176/act22.3.7

Knudsen, Jan Sverre (2023). En musikksjanger bygger sted - Stedsidentitet og musikkopplevelse på Notodden Blues Festival. Studia Musicologica Norvegica. Vol. 49.
https://doi.org/10.18261/smn.49.1.5

Knudsen, Jan Sverre ; Ågedal, Lise Lotte (2023). Spontansangen i barnas verden. Balsnes, Anne Haugland; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i barnehagen. Gyldendal Akademisk.

Knudsen, Jan Sverre ; Onsrud, Silje Valde (2023). Ideology, selective tradition, and naturalization in the music teacher education curriculum. 22 s. Nordic Research in Music Education. Vol. 4.
https://doi.org/10.23865/nrme.v4.4161

Knudsen, Jan Sverre (2021). Arts for Children, Cultural Diversity and the Production of Difference. 16 s. Nordic Journal of Art and Research (A & R). Vol. 10.
https://doi.org/10.7577/information.3998

Knudsen, Jan Sverre (2021). To “Move, Surprise, and Thrill”: Thirty Years of Promoting Cultural Diversity in Norwegian School Concerts. Kallio, Alexis Anja; Westerlund, Heidi; Karlsen, Sidsel; Marsh, Kathryn; Sæther, Eva (Red.). The politics of diversity in music education. s. 87-101. Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-

Knudsen, Jan Sverre ; Aglen, Gry Sagmo ; Danbolt, Ingrid Anette ; Engesnes, Nina (2018). Musical pathfinders of the kindergarten. Contemporary Issues in Early Childhood.
https://doi.org/10.1177/1463949118756369

Knudsen, Jan Sverre (2018). Songkanon i skola och förskola. Trulsson, Ylva Hofvander; Westvall, Maria (Red.). s. 121-136. Studentlitteratur AB.

Järviluoma-Mäkelä, Helmi; Kirkegaard, Annemette; Knudsen, Jan Sverre ; Otterbeck, Jonas (2017). Researching Music Censorship in Perspective. Kirkegaard, Annemette; Järviluoma-Mäkelä, Helmi; Knudsen, Jan Sverre; Otterbeck, Jonas (Red.). Researching Music Censorship. s. 312-322. Cambridge Scholars Publishing.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig