Kort om
Jan Storø er dosent emeritus. Han er tilknyttet Fagsenteret på OsloMet.
Blant hans viktigste faglige temaer er overganger, sosialpedagogikk, ettervern for unge med barnevernbakgrunn, barneverninstitusjon, vitenskapsteori, etikk og skriving. Han er også filmkritiker, og skriver fast for Khrono (khrono.no).
Bøker
På begge sider av atten. Ungdom, barnevern og ettervern (2001) Universitetsforlaget
Klar, ferdig - flytt. Verktøykasse for ungdom (2003) Gyldendal akademisk
Sosialpedagogisk praksis. Det handler om hva du gjør (2008) Universitetforlaget.
Miljøarbeid i barnevernet. Systematikk og refleksjon. (2010) Universitetsforlaget (Skrevet sammen med Erik Grønvold)
Ettervern og overgang for ungdom i barnevernet (2012) Universitetsforlaget
Du må skrive! Skrivebok for studenter i barnevern og sosialt arbeid (2019) Universitetsforlaget
333 ord du trenger når du studerer til barnevernpedagog, sosionom og vernepleier (2021 Fagbokforlaget (Skrevet sammen med Jon Arne Løkke)
Skriv en fagbok! En bruksbok for deg som skal skrive sakprosa (2022) Fagbokforlaget
Profesjonsetikk for barnevernspedagogar (2023) Samlaget (Skrevet sammen med Einar Aadland)
Overganger (2024) Universitetsforlaget
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosialt arbeid Samfunnsvitenskap
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Storø, Jan
(2021).
Leaving care in Norway in a historic and current perspective: As a function of the Nordic welfare model.
Child & Family Social Work.
https://doi.org/10.1111/cfs.12805
Storø, Jan
; Van Breda, Adrian; Incarnato, Mariana; Stohler, Renate; Gilligan, Robbie; Munro, Emily R.; Refaeli, Tehila; Roxana, Anghel; Harder, Annemik; Mann-Feder, Varda
(2020).
Extended care: Global dialogue on policy, practice and research.
Children and Youth Services Review.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105596
Fuglestad, Svein
;
Grønning, Elisabeth
;
Storø, Jan
(2019).
Aktivitetsfaget i barnevernspedagogutdanningen – i et nytteperspektiv.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2019-01-02
Storø, Jan
; Sjöblom, Yvonne; Höjer, Ingrid
(2019).
A comparison of state support for young people leaving care in Norway and Sweden: Differences within comparable welfare systems.
Child & Family Social Work.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1111/cfs.12471
Storø, Jan
(2018).
To manage on one’s own after leaving care? A discussion of the concepts independence versus interdependence.
Nordic Social Work Research.
https://doi.org/10.1080/2156857X.2018.1463282
Storø, Jan
;
Backe-Hansen, Elisabeth
;
Løvgren, Mette
(2017).
Hva muliggjør godt institusjonsarbeid?.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
Vol. 94.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2017-03-04
Storø, Jan
(2016).
Which transition concept is useful for describing
the process of young people leaving state care? A
reflection on research and language.
European Journal of Social Work.
Vol. 20.
https://doi.org/10.1080/13691457.2016.1255879
Storø, Jan
(2016).
Omsorg i barnevernet.
Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg; Olsvold, Nina; Thagaard, Tove (Red.).
Omsorgsarbeidets sosiologi. s. 161-186.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.7577/nibr/notat/2005/102
Storø, Jan
(2015).
From Superintendence to Transition and Self-determination. Historic View on Policies and Practice towards Norwegian Care-leavers.
Practice.
Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/09503153.2014.970156
Storø, Jan
;
Fuglestad, Svein
;
Grønning, Elisabeth
(2015).
Aktivitetsfaget i barnevernspedagogutdanningen.
Bjørknes, Linda Elisabeth; Kruse, Erik Lindbæk; Hagstrøm, Elisabeth; Karseth, Inger (Red.).
Sommerfugl, fly! En artikkelsamling av barnevernspedagoger. s. 32-52.
Fellesorganisasjonen.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2019-01-02