Kort om
Forskningsområder
- Digitalisering, teknologi og samfunn
- Skjønn og standardisering
- Prestisje og profesjoner
- Autisme, nevrodivergens og interaksjon
- Metodologi, analyse og teori
Kjernekompetanse
- Mikrososiologi
- Kultursosiologi
- Vitenskap- og teknologistudier
- Profesjonsstudier
- Kvalitativ metode
- Teoretisering
Nøkkelroller
- Førsteamanuensis ved Senter for profesjonsforskning, OsloMet
- Faculty Fellow ved Center for Cultural Sociology, Yale University
- Forskningsgruppeleder for Forskningssenter for digitalisering av offentlige tjenester og sosialt medborgerskap (CEDIC), OsloMet
- Leder av Norsk mikrososiologisk nettverk
Utdanning
- 2018: Ph.d. i profesjonsstudier, OsloMet
- 2013: Master i sosiologi, Universitetet i Oslo
Priser
- 2023: OsloMets pris for årets lovende forsker
- 2023: Mildred Blaxter New Writer Prize Highly Commended Award for: Diagnosing by anticipation: Coordinating patient trajectories within and across social systems
- 2019: Universitetsforlagets tidsskriftpris for: Flertydighet og fleksibilitet: En etnografisk studie av legevaktens profesjonsgrenser
Mobilitet
- 2019: Gjesteforsker ved University of Oxford
- 2017: Gjeste-stipendiat ved Yale University
Undervisning
- Kvalitativ metode (PhD)
- Profesjonsteori (PhD)
Fagområder
Emner
Ritualer Kultursosiologi Vitenskapsteori Kunnskapssosiologi Etnografi Medisinsk sosiologi Standardisering Kvalitative metoder Kommunikasjonsteknologi Digital kultur Digitalisering Science and Technology Studies Helsesosiologi Vitenskaps og teknologistudier Makt og sosial prestisje Skjønnsutøvelse Symbolsk interaksjonisme Studier av kunnskap, teknologi og samfunn Teoretisering Ekspertise
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Virtual Presence: En undersøkelse av samspill mellom ensomhet, teknologi og kultur
Forskningsprosjektet gir en kulturell analyse av ensomhet. Det fokuserer hvordan ensomhet forstås i tilknytning til digital kommunikasjonsteknologi, som sies å være både årsak til og løsning på ensomhetsproblemet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Johannessen, Lars E. F.
;
Rasmussen, Erik Børve
(2024).
Intervjuer på Teams og telefon: Hva slags data gir medierte intervjuer?.
Leseth, Anne Birgitte; Mangset, Marte; Nordberg, Tanja Haraldsdottir; Ihlebæk, Hanna Marie (Red.).
Tett på profesjon, arbeid og politikk: Kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem. s. 69-89.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.210.ch4
Johannessen, Lars E. F.
;
Rasmussen, Erik Børve
;
Haldar, Marit
(2023).
Educational purity and technological danger: understanding scepticism towards the use of telepresence robots in school.
British Journal of Sociology of Education.
Vol. 44.
https://doi.org/10.1080/01425692.2023.2203360
Rasmussen, Erik Børve
;
Johannessen, Lars E. F.
(2023).
Theorizing theory: Invitation to a broader conversation about ‘theory’ in sociology.
Sociology Compass.
https://doi.org/10.1111/soc4.13085
Rasmussen, Erik Børve
;
Johannessen, Lars E. F.
; Rees, Gethin
(2023).
Diagnosing by anticipation: Coordinating patient trajectories within and across social systems.
Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13610
Nordtug, Maja;
Johannessen, Lars E. F.
(2023).
The social robot? Analyzing whether and how the telepresence robot AV1 affords socialization.
Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies.
Vol. 29.
https://doi.org/10.1177/13548565231201774
Johannessen, Lars E. F.
; Nordtug, Maja;
Haldar, Marit
(2023).
Multi-site domestication: taming technologies across multiple institutional settings.
Information, Communication & Society.
https://doi.org/10.1080/1369118X.2023.2255644
Johannessen, Lars E. F.
(2023).
Anticipated affordances: Understanding early reactions to new technologies.
New Media & Society.
https://doi.org/10.1177/14614448231161512
Johannessen, Lars E. F.
(2023).
Interaction rituals and technology: A review essay.
Poetics.
https://doi.org/10.1016/j.poetic.2023.101765
Johannessen, Lars E. F.
;
Rasmussen, Erik Børve
;
Haldar, Marit
(2022).
Student at a distance: exploring the potential and prerequisites of using telepresence robots in schools.
Oxford Review of Education.
https://doi.org/10.1080/03054985.2022.2034610
Johannessen, Lars E. F.
(2022).
Utenfor akademia: mot en utvidet forståelse av «abduktiv analyse» og teoriutvikling.
Norsk sosiologisk tidsskrift.
Vol. 6.
https://doi.org/10.18261/nost.6.2.4