Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca
;
Ilje-Lien, Johanne
(2023).
Rethinking "ryddetid" as democratic practices in early childhood institutions.
Myers, Casey Y; Smith, Kylie; Hostler, Rochelle; Tesar, Marek (Red.).
Reframing the Everyday in Early Childhood Pedagogy.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003319931-12
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca
(2023).
Commentary: Thinking with RECE elders – Where We’ve Been, Where We Are, Where We Want to Go.
International Critical Childhood Policy Studies Journal.
https://journals.sfu.ca/iccps/index.php/childhoods
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca ; Bang, Anne-Linn; Ahmed, Usma ; Giæver, Katrine (2022). Dobbelt matpakke og termos med kakao: minoritetsforeldres perspektiver på friluftsliv i barnehagen. Neegaard, Henrik; Krempig, Inger Wallem (Red.). Barnehagens friluftsliv. Cappelen Damm Akademisk.
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca ; Waage, Siv Anne; Ekerhovd, Lillian Århus (2019). "Hvorfor spør de ikke meg?" Oppstart av foreldresamarbeid med foreldre som nylig er kommet til Norge som flyktninger. Kalkman, Kris; Kibsgaard, Sonja (Red.). Vente, håpe, leve. Familier på flukt møter norsk hverdagsliv. s. 71-94. Universitetsforlaget.
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca
(2017).
Love and the Nuclear Family in the Kindergarten: Critical Analysis of Heteronormativitys.
Smith, Kyle; Alexander, Kate; Campbell, Sheralyn (Red.).
Feminism(s) in Early Childhood. Using Feminist Theories in Research and Practice.. s. 105-117.
Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-981-10-3057-4_9
Otterstad, Ann Merete
;
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca
;
Andersen, Camilla Eline
(2016).
Reconfiguring quality: Experimentint/t(h)ing with quality as matter in Norwegian early childhood education and care.
Cannella, Gaile S.; Pérez, Michelle Salazar; Lee, I-Fang (Red.).
Critical Examinations of Quality in Early Education and Care.
Regulation, Disqualification, and Erasure.. s. 123-137.
Peter Lang Publishing Group.
https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1585-1
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca (2011). Heteronormalisering i barnehagen. Otterstad, Ann Merete; Rhedding-Jones, Jeanette (Red.). Barnehagepedagogiske diskurser. s. 158-171. Universitetsforlaget.
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca (2009). Hvor kommer du egentlig fra? Problematiseringer av språklige konstruksjoner av virkeligheter. Fajersson, Karin Elise; Karlsson, Eivind; Becher, Aslaug Andreassen; Otterstad, Ann Merete (Red.). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. s. 43-52. Cappelen Damm Akademisk.
Hilmo, Inger; Bustos, Marcela Montserrat Fonseca ; Kaarby, Karen Marie Eid ; Osnes, Heid ; Holter, Kari (2008). Friluftsliv i barnehagen: på jakt etter mangfold og muligheter. Otterstad, Ann Merete (Red.). Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold: fra utsikt til innsikt. s. 279-295. Universitetsforlaget.