Kort om
Bakgrunn
Jeg har en relativ bred faglig forankring siden jeg har utdanning i fysikk og pedagogikk fra Universitetet i Köln i Tyskland og idrettsvitenskap fra den tyske idrettshøgskolen i Köln. I forbindelse med mitt doktorgradsprosjekt fra Norges Idrettshøgskole fordypet jeg meg i temaet mangfold og interkulturell pedagogikk. Jeg fokuserte på begrepet fremmedhet som et sosialt konstruert fenomen som på den ene siden kan fremme læring og utvikling, men kan på den andre siden bli utgangspunkt for konlikt mellom personer og ulike grupper. Xenophopie og fremmedhat er eksempler for det.
Forskning og undervisning
Forskningsmetodisk har jeg mest erfaring med operasjonalisering av teoretiske begreper og utvikling av måleinstrumenter og intervensjoner. Jeg har lang undervisningserfaring på bachelor-, master- og PhD-utdanninger hvor jeg underviser i ulike praktiske og teoretiske fag, blant annet i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
Når det gjelder mine forskningsinteresser, er jeg mest interessert i didaktikk og særlig i lys av danningsteori og profesjonell utvikling. For tiden retter jeg søkelyset på faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag med det målet å undersøke hvordan vi kan fremme studentenes personlig og profesjonell utvikling i studietiden. Gjennom systematisk refleksjon rund studentenes undervisningserfaringer prøver vi å fremme studentens profesjonell utvikling slik at de blant annet blir tryggere i sin lærerrolle og samtidig åpen for nye erfaringer.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Fagdidaktikk Pedagogiske fag Treningslære Samfunnsvitenskapelige idrettsfag Samfunnsvitenskap
Emner
Refleksjon Profesjonell utvikling i lærerutdanning Danning i lærerutdanning
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Esser-Noethlichs, Marc
;
Lund, Siv
; Bjørke, Lars
(2024).
‘Facilitating change from within’: investigating students’ experiences of using core reflection in physical education teacher education.
15 s.
Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2400069
Haugen, Anders L. Hage
;
Riiser, Kirsti
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Fostering pupils’ critical health literacy: examining the potential of physical education in lower secondary school.
Frontiers in Sports and Active Living.
Vol. 5.
https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1205716
Haugen, Anders L. Hage
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Riiser, Kirsti
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Understanding Critical Health Literacy Among Adolescents: Psychometric Properties of the CHLA Questionnaire in Lower Secondary Schools in Norway.
Journal of School Health.
https://doi.org/10.1111/josh.13352
Haugen, Anders L. Hage
;
Riiser, Kirsti
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2022).
Developing Indicators to Measure Critical Health Literacy in
the Context of Norwegian Lower Secondary Schools.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 19.
https://doi.org/10.3390/ijerph19053116
Esser-Noethlichs, Marc ; Løndal, Knut (2022). Didactics in Organised Sport and Physical Education in Norway -- Several Concepts with Unclear Boundaries,. Höger, Brigitta; Kleiner, Konrad (Red.). Sports Didactics in Europe History, Current Trends and Future Developments. s. 195-216. Waxmann Verlag.
Esser-Noethlichs, Marc (2021). Inkludering i lys av allmenndanning og den kritisk-konstruktive didaktikken. Standal, Øyvind Førland; Rugseth, Gro (Red.). Inkluderende kroppsøving. s. 145-165. Cappelen Damm Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc (2019). Nye tverrfaglige temaer i et kroppsøvingsfaglig perspektiv. Vinje, Erlend Ellefsen; Skrede, Joar (Red.). Fremtidens kroppsøvingslærer. s. 50-72. Cappelen Damm Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc (2016). Kvalitativ bevegelseslæring i friidrett. Kvikstad, Ingvild (Red.). Motorikk i et didaktisk perspektiv. s. 223-236. Gyldendal Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc (2016). Hvordan kan dannelsesprosesser fremmes i kroppsøving? Dannelsens didaktiske dimensjoner eksemplifisert med judo. Vinje, Erlend Ellefsen (Red.). Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. s. 115-142. Cappelen Damm Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc ; Midthaugen, Per (2015). Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving - noen fagdidaktiske refleksjoner. Standal, Øyvind Førland; Rugseth, Gro (Red.). Inkluderende kroppsøving. s. 96-120. Cappelen Damm Akademisk.