Kort om
Tonje Fjogstad Langnes er førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitet. Hun underviser og veileder studenter med fagfordypning i kroppsøving på grunnskolelærerutdanningene (MGLU 1-7 og 5-10) og lærerutdanningen i praktisk etstetiske fag for 1-13 trinn (LUPE), samt masterutdanningen skolerettet utdanningsvitenskap (SKUTMA).
Tonje har doktorgrad fra Norges idrettshøgskole (2017) som fokuserer på hiphop kulturen og break[danc]ing sin betydning for ungdoms meningsskaping, identitet og konstruksjon av kjønn. Avhandlingen er en av få studier om break[danc]ing som alternative bevegelsesaktivitet både nasjonalt og internasjonalt.
Tonje har jobbet med utdanning av kroppsøvingslærere siden 2000 og har selv en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, samt bred kompetanse med arbeid med barn og unge som faller utenfor den organiserte idretten.
Tonje forsker idag blant annet på
- Dans i skolen / Dans i lærerutdanningen
- Utvikling av lærerstudenters profesjonspersonlige kompetanse
- Student-sentrert undervisning i kroppsøvingsfaget
- Ungdom i dagens samfunn
- Undervisning i høyere utdanning
- Skolepraksis
Undervisning
Tonje Langnes foreleser og er ansvarlig for emner innen læreutdanning på bachelor og masternivå. Hun har utviklet og er faglig ansvarlig for undervisningen i tematikken 'dans i skolen' som hun underviser i for ulike typer lærerstudenter og på ulike ulike nivå (MGLU 1-7 og 5-10, LUPE). Tonje har utbredt veiledningserfaring og er idag bi-veileder for en stipendiat.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.