Kort om
Tonje Fjogstad Langnes er førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitet. Hun underviser og veileder studenter med fagfordypning i kroppsøving på grunnskolelærerutdanningene (MGLU 1-7 og 5-10) og lærerutdanningen i praktisk etstetiske fag for 1-13 trinn (LUPE), samt masterutdanningen skolerettet utdanningsvitenskap (SKUTMA).
Tonje har doktorgrad fra Norges idrettshøgskole (2017) som fokuserer på hiphop kulturen og break[danc]ing sin betydning for ungdoms meningsskaping, identitet og konstruksjon av kjønn. Avhandlingen er en av få studier om break[danc]ing som alternative bevegelsesaktivitet både nasjonalt og internasjonalt.
Tonje har jobbet med utdanning av kroppsøvingslærere siden 2000 og har selv en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, samt bred kompetanse med arbeid med barn og unge som faller utenfor den organiserte idretten.
Tonje forsker idag blant annet på
- Dans i skolen / Dans i lærerutdanningen
- Utvikling av lærerstudenters profesjonspersonlige kompetanse
- Student-sentrert undervisning i kroppsøvingsfaget
- Ungdom i dagens samfunn
- Undervisning i høyere utdanning
- Skolepraksis
Undervisning
Tonje Langnes foreleser og er ansvarlig for emner innen læreutdanning på bachelor og masternivå. Hun har utviklet og er faglig ansvarlig for undervisningen i tematikken 'dans i skolen' som hun underviser i for ulike typer lærerstudenter og på ulike ulike nivå (MGLU 1-7 og 5-10, LUPE). Tonje har utbredt veiledningserfaring og er idag bi-veileder for en stipendiat.
Fagområder
Emner
Kjønn Identitet Ungdomsforskning Minoritetsungdom Dans
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2024). Opening our eyes to student-centered practice. Learning from preservice teachers' experiences. Shilcutt, Jackie; Oliver, Kimberly; Luguetti, Carla (Red.). An Activist Approach to Physical Education and Physical Activity. Imagining What Might Be. Routledge.
Langnes, Tonje Fjogstad
; Rustad, Hilde
(2024).
Failing successfully with dance in physical education teacher education.
14 s.
Physical Education and Sport Pedagogy.
Vol. 1.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2425332
Vita, Sandro Claudio
;
Walseth, Kristin
;
Langnes, Tonje Fjogstad
(2024).
How do we teach about ethnic and cultural diversity in PETE? A discourse analysis of interviews from Norway, Aotearoa/New Zealand and Canada.
Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2413065
Langnes, Tonje Fjogstad
;
Bratten, Judith Helene
(2023).
Developing embodied competence while becoming a PE teacher: PETE students’ embodied experiences and reflections after micro-teaching.
Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2023.2256757
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
;
Langnes, Tonje Fjogstad
;
Walseth, Kristin
(2023).
The formation of classed health lifestyles during youth: A two-generational, longitudinal approach.
Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13695
Langnes, Tonje Fjogstad
(2021).
Transforming Gender Identity Through Breaking.
Dupont, Tyler; Beal, Becky (Red.).
Lifestyle Sports and Identities.
Subcultural Careers Through the Life Course.
Routledge.
https://doi.org/9780429340505
Langnes, Tonje Fjogstad
;
Walseth, Kristin
(2021).
This is what I learned about the body on social media: PETE
students’ experiences with body pressure and body positivity.
Sport, Education and Society.
https://doi.org/10.1080/13573322.2021.2022642
Rustad, Hilde;
Langnes, Tonje Fjogstad
(2019).
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
Vol. 3.
https://doi.org/10.23865/jased.v3.1448
Langnes, Tonje Fjogstad
(2018).
Masculinity constructions among Norwegian male break(danc)ers.
European Journal for Sport and Society (EJSS).
Vol. 15.
https://doi.org/10.1080/16138171.2018.1462949
Langnes, Tonje Fjogstad
; Fasting, Kari
(2017).
Gender constructions in breaking.
16 s.
Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics.
Vol. 20.
https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1284809