Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Humaniora Andre pedagogiske fag
Emner
Musikk Kunstbasert forskning Barnehagelærerutdanning Musikkpedagogikk og kunstfagdidaktikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Levende Kulturarv
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Vist, Torill
(2023).
Research from the eye of the hurricane : Slow sensitivity as resilient re-engagement in research after physical trauma.
Landscapes: the arts, aesthetics, and education.
Vol. 36.
https://doi.org/10.1007/978-981-99-6277-8
Vist, Torill
; Holdhus, Kari Mette
(2023).
‘We cannot afford outsiderness’ : Inclusion, sustainable development and arts education.
Nordic Journal of Art and Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.5083
Vist, Torill
(2022).
Fortellinger om samsang – fellesskap i og mellom generasjoner.
MusPed:Research.
Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/noasp.162.ch13
Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif ; Vist, Torill (2019). Estetisk læring i et kunstpedagogisk perspektiv : en artikkel om kunstneriske møter. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 123-140. Fagbokforlaget.
Winger, Nina ; Hernes, Leif ; Vist, Torill (2019). Blikk for barn. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 11-30. Fagbokforlaget.
Hernes, Leif ; Vist, Torill ; Winger, Nina (2019). Blikk for barn. ISBN: 9788245023947. 227 s. Fagbokforlaget.
Almqvist, Cecilia Ferm;
Vist, Torill
(2019).
Arts-Based Research in European Arts Education: Philosophical, ontological and epistemological introductions.
The European Journal of Philosophy in Arts Education.
Vol. 4.
https://doi.org/10.5281/zenodo.3572351
Vist, Torill (2019). Estetisk læring, også på norsk?. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 105-122. Fagbokforlaget.
Vist, Torill
;
Os, Ellen
(2019).
Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups.
Research Studies in Music Education.
https://doi.org/10.1177/1321103X19828785
Vist, Torill
; Holdhus, Kari
(2018).
Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education.
The European Journal of Philosophy in Arts Education.
Vol. 3.
http://hdl.handle.net/11250/2580173