Kort om
Jeg har tidligere bakgrunn som naturfaglærer i Osloskolen. Der ble jeg interessert i hvordan lærere i et profesjonsfellesskap kan jobbe sammen for en felles profesjonsutvikling. Mitt doktorgradsprosjekt er knyttet til forsknings prosjektet Teachers’ Research Literacy for Science teaching (TRELIS). Her forsker jeg på hvordan naturfaglærere i profesjonelle læringsfelleskap bruker forskning i sin utvikling av utforskende naturfagundervisning.
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Windsor, William Espen
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2024).
Naturfaglæreres syn på forskningens rolle i egen profesjon.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-14
Windsor, William Espen
; Høiby, Torill;
Jegstad, Kirsti Marie
; Lomsdalen Framnes, Turid
(2024).
Profesjonelle læringsfellesskap i teori og praksis – en case fra Lillestrøm kommune.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-12
Windsor, William Espen (2023). The role of teachers’ research literacy in developing inquiry-based science education in Professional Learning Communities. European Science Education Research Association Summer School. ESERA.
Windsor, William Espen (2023). Norwegian science teachers’ experiences with participating in research-based learning networks. Nordic Educational Research Association.