Boklansering: Kritisk danning i lærerutdanningen

Hva skal vi med danning, og hvordan kan danning fungere kritisk? Hva innebærer det å danne lærere på 2020-tallet?

Under lanseringen blir det innlegg av Inga Bostad, Universitetet i Oslo (UiO) og Aurora Jacobsen Evenshaug (UiO). 

De deltar i etterfølgende panelsamtale ledet av Øivind Varkøy, Norges musikkhøgskole (NMH) sammen med Knut Ove Æsøy, Ruth Seierstad Stokke og Bendik Fredriksen fra OsloMet. 

Det blir også musikalske bidrag.

Om boka Kritisk danning i lærerutdanningen

Hva skal vi med danning, og hvordan kan danning fungere kritisk? Hva innebærer det å danne lærere på 2020-tallet? 

Hva kan danningstenkningen bidra med i møte med vår tids utfordringer? Hvordan kan lærere og lærerutdannere arbeide for at elevenes og studentenes møte med faginnhold og medstudenter gir et utbytte som betyr noe for dem som mennesker? At virksomheten kommer dem i møte der de er, men tidvis gir et løft i retning av noe som enda ikke er?

Det handler både om å utvikle kritisk tenkning og å bygge tillit og fellesskap i lærerutdanning og skole. Det innebærer å utdanne profesjonsutøvere med kritisk og etisk bevissthet som kan lede til handling, en kombinasjon som kan sammenfattes i begrepet kritisk danning. Bokens forfattere forholder seg til en bred forståelse av danning som rommer både kunnskapsmessige, estetiske og eksistensielle dimensjoner. 

Program

Arrangør er forskningsgruppen Lærerutdanning som danningsprosess, OsloMet.

Se også

Kontakt

Laster inn ...