Anita Nordsteien forvarer sin avhandling i doktorgradsprogrammet bibliotek- og informasjonsvitenskap med tittelen "The dynamic interplay between novices, information practices and information culture: A longitudinal study of nurses’ information experiences and approaches from the last year of education through the first two occupational years".
10:00: Prøveforelesning "Information practices and the changing workplace – newcomers’ handling of ongoing change efforts."
12:00: Disputas.
Komiteen består av:
- Førsteopponent: Professor Morten Hertzum, Københavns Universitet, Danmark
- Andreopponent: Professor Gunilla Widén, Åbo Akademi Universitet, Finland
- Leder av komiteen: Førsteamanuensis Anneli Sundqvist, OsloMet
Prøveforelesning og disputas blir ledet av prodekan Ivan Harsløf, Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet.
Veiledere:
- Hovedveileder: Professor Katriina Byström, OsloMet
- Medveileder: Professor Pamela McKenzie, FIMS, Western University, Ontario
Sammendrag
I avhandlingen undersøkes nyutdannede sykepleieres erfaringer og tilnærminger til praksis og kultur relatert til informasjonshåndtering i utdanning og arbeidsliv. Et sentralt fokus i avhandlingen er den gjensidige interaksjonen mellom kultur, praksis og nyutdannede sykepleiere gjennom ulike stadier i overgangen fra utdanning til arbeidsliv.
I første fase av forskningsprosjektet ble bacheloroppgaver i sykepleieutdanningen analysert; den andre fasen involverte de første ukene som ny sykepleier på et sykehus; den tredje og fjerde fasen ble gjennomført etter henholdsvis ett og to års arbeidserfaring. Datainnsamlingen på sykehuset innebar observasjon og fokusgruppediskusjoner i et traineeprogram. De fleste deltakerne i forskningsprosjektet ble studert i to ulike kontekster i totalt tre år.
De tre artiklene i avhandlingen uttrykker som en helhet noe om hvordan informasjonspraksis og informasjonskultur gjensidig påvirker overgangen fra å være sykepleierstudenter til å bli kompetente sykepleiere. Resultatene viser at et bredt utvalg informasjonskilder blir benyttet både i utdanningen og i sykehuset.
Dette er i tråd med kunnskapsbasert praksis (KBP), som synes å prege deltakernes tilnærming til informasjonshåndtering gjennom alle tre år. Det velkjente teori - praksisgapet mellom utdanning og arbeidsplass blir gradvis redusert ved at de samme undervisningsformene i økende grad brukes i begge kontekster, for eksempel simuleringstrening. I denne studien hadde også traineeprogrammet stor betydning med tanke på å lette overgangen mellom utdanning og arbeidsliv.
Slike programmer kan ses på som en støtte i å utvikle nyansattes resiliens med tanke på informasjonhåndtering på jobben. I denne studien bidro traineeprogrammet til gjensidig læring og en dynamisk praksis da de nyansatte delte oppdatert informasjon og metoder for å finne pålitelig informasjon med kolleger i bytte mot taus, kollektiv kunnskap.
Avhandlingens potensielle bidrag er først og fremst anerkjennelsen av nyutdannedes verdier, ferdigheter og motivasjon med tanke på informasjonshåndtering, noe som fremmer et gjensidig forhold mellom nyutdannede og ulike praksisfellesskap.
For det andre gir avhandlingen et innblikk i hvordan informasjonspraksis kan forflytte seg over tid og sted. For det tredje synes den brede bruken av informasjonskilder i helsevesenet å være et gjennomslag av KBP. Ulike yrkesgrupper, praksisfellesskap og pasienter samarbeider for å ta avgjørelser og lage felles prosedyrer og retningslinjer, noe som indikerer en endring i de tradisjonelle hierarkiene mellom partene. Dette bidrar til en mer fleksibel informasjonspraksis.