- 10:00: prøveforelesning
- 12:00: disputas
Tema for prøveforelesning: "Critical reflections on the concept of skill in maritime labour".
Bedømmelseskomiteen består av:
- Første opponent: Førsteamanuensis Massimiliano Nicola Mollona, Universitetet i Bologna
- Andre opponent: Seniorforsker Jessica Larsen, Dansk Institutt for Internasjonale Studier
- Leder av komiteen: Professor Emeritus Nils Gilje, Senter for profesjonsstudier
Disputasleder er Beate Elvebakk, senterleder på Senter for profesjonsstudier.
Veilederne er:
- Professor Anne Leseth, OsloMet
- Førsteamanuensis Elisabeth Schober, Universitetet i Oslo
Sammendrag av avhandlingen
Denne avhandlingen er en antropologisk studie av organiseringen av maritimt arbeid og liv blant sjøfolk på et lasteskip. Studien diskuterer arbeidserfaringene til sjøfolk, hvis daglige arbeid foregår innenfor et høyt regulert, romlig avgrenset og etnisk stratifisert arbeidsmiljø om bord skipet. Arbeidet er en integrert - til og med avgjørende - del av verdensøkonomien hvor opptil 90 prosent av verdenshandelen bæres av den internasjonale skipsfartsindustrien. Til tross for den viktige rollen sjøfolk spiller i det som er verdens mest globaliserte næringer er arbeidet de gjør om bord skipene som frakter varer over verdenshavene understudert.
Gjennom etnografisk forskning utført ombord på et internasjonalt bemannet lasteskip, belyser denne avhandlingen det arbeidet som kreves for å få et skip til å ‘fungere’ og demonstrerer hvordan utforskninger av spenningene mellom standardiserte, formaliserte og teoretiske forståelser av arbeid, og de individuelle, personlige, erfaringsmessige og praktiske aspektene av arbeidet kan gi et nytt perspektiv på maritimt arbeid.
Ved å undersøke arbeidsstandardisering og byråkratisering innen maritimt arbeid og måten dette arbeidet er organisert og strukturert på, belyser denne avhandlingen det ‘usynlige’ arbeidet som utføres av sjøfolk samt de mange ideologiene som omgir deres arbeid og arbeidspraksis, og de daglige strategiene de iverksetter for å gjøre tiden til sjøs mer utholdelig og bærekraftig.
Et sentralt argument i avhandlingen er at den formelle strukturen for skipsarbeid om bord og dens institusjonaliserte organisering er nær forbundet med den uformelle strukturen for arbeid om bord og dens sosiale organisering. I min analyse av sosiale relasjoner om bord og den daglige forhandlingen og organiseringen av arbeidet, viser jeg hvordan sjøfolk – til tross for sine ulikt fordelte posisjoner, makt og ansettelsesvilkår – klarer å holde et fartøy flytende samt bidra til den tilsynelatende uhindrede flyten av global varetransport.