- 10:00: Prøveforelesning
- 12:00: Disputas
Bedømmelseskomiteen består av:
- Første opponent: Førsteamanuensis Simon Fougt, Aarhus Universitet
- Andre opponent: Professor Jorunn Møller, Universitetet i Oslo.
- Leder av komiteen: Professor Rachelle Esterhazy, Senter for Profesjonsforskning, OsloMet.
Avhandling
Denne avhandlingen undersøker hvordan lærere og skoleledere omtaler og bruker eksterne kunnskapsressurser i sitt lokale utviklingsarbeid. Betegnelsen kunnskapsarbeid brukes for å beskrive hvordan lærere og skoleledere vurderer og analyserer, videreutvikler og kvalitetssikrer kunnskap, for å kunne utøve profesjonelt skjønn og ivareta profesjonens samfunnsoppdrag.
I dagens komplekse samfunn er oppdatert kunnskap og kontinuerlig kunnskapsarbeid i økende grad en forutsetning for profesjonsutøvelsen. I avhandlingen bruker jeg betegnelsen eksterne kunnskapsressurser for å beskrive ressurser utviklet av eksterne aktører, med intensjon om å styrke utviklingsarbeidet i skoler. Eksempler på eksterne kunnskapsressurser er kompetansepakker, kartleggingsundersøkelser, læringsplattformer, apper og andre digitale verktøy.
Partnerskap mellom høyere utdanning og praksisfelt, der målet er å drive kompetanseutvikling nært knyttet til arbeidet med lokale utfordringer profesjonsutøvere står ovenfor, er etablert som ekstern støtte i skolers utviklingsarbeid. Nye kommunikasjonsformer, teknologisk infrastruktur og desentraliser kompetanseutvikling, skaper nye muligheter og utfordringer i skolers kunnskapsarbeid.
Lærerprofesjonens tillit til interne, lokale erfaringsbaserte kunnskapskilder, og deres tradisjon for å tilnærme seg ny kunnskap individuelt eller i uformelle møter med kollegaer, utfordres når de nå i økende grad forventes å ta i bruk eksterne kunnskapsressurser.
Målet med avhandlingen er å bidra til økt forståelse av kompleksiteten i, og utfordringer med, å integrere eksterne kunnskapsressurser i skolens praksis. Jeg er opptatt av hvorfor eksterne kunnskapsressurser bringes inn i skolen, hva slags kunnskap eksterne aktører bidrar med, intensjonene med «ressursene», og hvordan ledere og lærere tolker, forstår og nyttiggjør seg den eksterne kunnskapen.