- 10.00-11.00: Prøveforelesning.
- 12.15-15.30: Disputas.
Tittel på prøveforelesningen: Annonseres senere.
Tittel på avhandlingen: "Integrating Computational Thinking into Primary Mathematics Education: Insights from Teachers' Teaching Practices".
Vurderingskomiteen består av
- første opponent, professor Nina Bonderup Dohn, Institutt for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, Syddansk Universitet
- andre opponent, professor Odd Tore Kaufmann, Institutt for real- og praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag, Høgskolen i Østfold
- leder av komiteen, førsteamanuensis Emilia Andersson-Bakken, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet
Disputasleder er prodekan for forskning og utvikling Sølvi Mausethagen, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet – storbyuniversitetet.
Hovedveileder er professor Louise Mifsud, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet. Biveileder er førsteamanuensis Annette Hessen Bjerke, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet.
Sammendrag av avhandlingen
I sin nylig fullførte ph.d.-avhandling undersøker Siri Krogh Nordby hvordan matematikklærere på barnetrinnet integrerer, forstår og verdsetter Computational Thinking (CT) inn i sine undervisningspraksiser. Ved å bruke "Information Ecology" som et teoretisk rammeverk og en kvalitativ tilnærming, inkludert semistrukturerte intervjuer og videoobservasjoner, har Siri Krogh Nordby samlet data fra tre skoler over 1,5 år.
Avhandlingen består av tre artikler som dekker:
- En systematisk litteraturgjennomgang av CT i matematikkundervisning på barnetrinnet.
- Barneskolelærere i norsk kontekst sin forståelse og refleksjoner rundt implementering av CT i deres undervisningspraksis.
- En nærmere undersøkelse av CT-verktøy for å forstå hvordan barneskolelærere oppfatter disse verktøyene sine evner til å skape læringsmuligheter i matematikk.
Hovedfunnene viser at lærerne ser på CT som et nytt tema, og møter utfordringer med å integrere CT i deres undervisningspraksis. Selv om lærerne gjenkjenner noen av begrepene fra CT som kan sammenfalle med praksisen i matematikklasserommet, sliter de med å bygge en meningsfull bro mellom matematikk og CT. Avhandlingen viser at utfordringene handler om hvor enkelt det er for lærerne å bruke og inkludere CT-verktøyene til å utforme matematiske aktiviteter. Dette får dem til å stille spørsmål ved om CT bidrar til eller hindrer deres undervisningspraksis.
Avhandlingen konkluderer med at integrering av CT i matematikkundervisning er utfordrende, men gir også innsikt i hvordan CT kan bidra inn i undervisningspraksisene på en meningsfull måte. Funnene i avhandlingen bidrar til diskusjoner om CTs rolle i utdanningsfeltet.