!
Arrangementet har utgått!

Dette arrangementet har utgått og vil bli fjernet fra våre nettsider 30 dager etter arrangementsdato.

Mennesker i Portugal som demonstrerer og viser sin støtte til Nellikrevolusjonen 25. april.

Filmpremiere: Nellikrevolusjonen. Portugal fra diktatur til demokrati

Visningen markerer 50-årsdagen for militærkuppet 25. april 1974 som endret Portugal – og verden.

Filmen, som er regissert av Einar Braathen og Anne Kjersti Bjørn, har premiere på OsloMet på selveste 50-årsdagen for Nellikrevolusjonens utbrudd.

Filmen tar utgangspunkt i Einars personlige reiser til Portugal som eventyrlysten 16-åring og i nåtid som internasjonal politikkforsker. Gjennom å følge Einars opplevelser som en samfunnsengasjert ungdom og hans nåværende rolle som forsker ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR, gir dokumentaren publikum en intim og innsiktsfull forståelse av Portugal og dets demokratiske utfordringer.

25.april, alltid

Dreiningspunktet i filmen er Portugal 25.april 1974. Yngre offiserer gjennomførte et velorganisert og ublodig militærkupp. Det avsluttet verdens lengstlevende fascistregime og en urettferdig kolonikrig. Det avviklet Europas siste koloni-imperium.

19 måneder, fram til november 1975, opplevde Portugal en sosial revolusjon. I Europa vekte den begeistring og håp blant mange, dyp bekymring blant noen. I filmen møter vi også dagens yngre generasjon som roper ut «Fascisme, aldri mer» og «25.april, alltid».

Her kan du se traileren til filmen «Nellikrevolusjonen» (vimeo.com).

Filmens varighet: 50 minutter.

Filmen har norsk og portugisisk tale og engelsk undertekst.

I forbindelse med visningen setter den portugisiske ambassaden opp en plakatutstilling om Nellikrevolusjonen i Studenthallen i Pilestredet 52 fra 22. til 25.april.