Kritisk tenkning i profesjon og samfunn

Vi inviterer til en konferanse om kritisk tenkning i profesjonsutdanning og dens rolle i samfunnet i samarbeid med Høyskolen Kristiania og Folkehelseinstituttet.

Hvordan forbereder vi studentene på morgendagens utfordringer? Kritisk tenkning er nøkkelen til å lykkes i en verden i rask endring – enten det gjelder helse, teknologi, samfunn eller utdanning.

Denne konferansen setter søkelyset på hvordan vi kan forberede våre studenter til å møte komplekse problemstillinger med gode vurderingsevner og evnen til å stille de riktige spørsmålene.

Arrangementet vil inneholde inspirerende foredrag som vil gi innsikt i kritisk tenkning og dens implikasjoner for profesjonell utvikling på tvers av disipliner. Parallellsesjoner vil gi mulighet til å fordype seg i forskning og undervisningsmetoder for å fremme kritisk tenkning.

Vi ønsker deltakelse fra undervisere og forskere innen høyere utdanning, samt grunnskolelærere med interesse for kritisk tenkning.

Denne tverrfaglige konferansen vil være en engasjerende plattform for diskusjon, læring og samarbeid, mens vi sammen arbeider for å møte fremtidens utfordringer og forberede den neste generasjonen av fagfolk.

Bli med oss når vi utforsker nye perspektiver og innovative strategier for undervisning i kritisk tenkning på tvers av profesjoner og fagområder.

Dag en: Kritisk tenkning i profesjonsutdanningen

  • 08.30: Kaffe og registrering
  • 09.00: Arrangørene ønsker velkommen. Hva er Bak overskriftene? ved Astrid Dahlgren, OsloMet, Marianne Molin, Høyskolen Kristiania og Heather Munthe-Kaas, Folkehelseinstituttet
  • 09.30: Kritisk tenkning og profesjonene: universitetets strategi ved OsloMets rektor Christen Krogh
  • 10.00: Klima, kritisk tenkning og kunnskapens kår ved Dag O. Hessen, Universitetet i Oslo
  • 10.45: Pause
  • 11.00: Fra kritisk tenkning til kritisk retorikk – noen ord om verdien av retorikk, argumentasjon og deliberasjon i profesjonsutdanningen ved Jens Kjeldsen, Universitetet i Bergen
  • 11.45: Kritisk tenkning og helsepolitiske beslutninger i helsekriser ved Atle Fretheim, Folkehelseinstituttet
  • 12.15: Lunsj og postersesjon
  • 13.15: Parallellsesjoner
  • 15.00: Pause
  • 15.15: Profesjonsutdanningene – hva nå?
  • 15.45: Slutt

Dag to: Kritisk tenkning i samfunn

  • 08.30: Kaffe og registrering
  • 09.00: Kritisk tenkning – tanker fremover om fokus fra et universitetsperspektiv ved Høyskolen Kristianias rektor Trine J. Meza
  • 09.30: Et rammeverk for kritisk tenkning i møte med helsepåstander ved Heather Munthe-Kaas og Christine Holst, Folkehelseinstituttet
  • 10.00: Bak overskriftene – undervisningsressurser i kritisk tenkning for studenter i samfunnsfag, utdanning og teknologifag ved Maryam Amini, OsloMet
  • 10.30: Pause
  • 10.45: Kritisk tenkning i den sosiale mediehverdag der influensere dominerer ved Mathilde Hogsnes, Høyskolen Kristiania og OsloMet
  • 11.15: Pause
  • 11.30: Kritisk tenkning i barneskolen – erfaringer fra et designbasert forskningsprosjekt ved Kirsti Marie Jegstad og Evy Jøsok, OsloMet
  • 12.00: Lunsj med stands fra Folkehelseinstituttet, Høyskolen Kristiania, OsloMet og studentprosjekter
  • 13.00: Faktasjekk og kildebevissthet i 2024: Hvem bør vi lytte til? ved Oda Marie Skancke og Vilde Kaasen Krogsrud, Faktisk.no
  • 13.30: Hva lærer du dine elever/kunder/lesere om hva som må til for å utvikle gode tjenester? ved Arild Bjørndal, Center for Evidence and Implementation
  • 14.00: Paneldiskusjon og oppsummering, ordstyrer Marianne Molin, Høyskolen Kristiania
  • 14.45: Slutt